Puhutaan diesel-henkilöautoista. Osin myös pakettiautoista. Muutaman suurkaupungin saatua luvan rajoittaa ja jopa kieltää dieselautojen tulon keskusta-alueille, ja yhä useamman valmistellessa samaa, etenkin käytettyjen diesel-henkilöautojen hinnat ovat syöksyneet hurjaan alamäkeen. Arvonmenetys koskee jo vain vuodenkin vanhoja autoja.
Leasingmarkkinat kuvaavat tilannetta täydelliseksi katastrofiksi. Jäännösarvo on jokaisen leasingtarjouksen lähtökohta. Väärä jäännösarvo horjuttaisi suurimpiakin leasingyhtiöitä. Leasing on houkutteleva ratkaisu suuryritysten autojen hallintaan.
Autoleasing tuottaa etuja koko autokaupalle. Liian korkeaksi arvioitu jäännösarvo johtaa leasingistä vapautuvien autojen hintaromahdukseen, joka vuorostaan vaikuttaa suoraan autokaupan kaikkien autojen hintojen pudotukseen. Tässä tapauksessa välittömästi kevyen dieselkaluston vaihtoautojen hintoihin.
Diesel ei tule poistumaan edes kevyen kaluston moottoriratkaisuna. Mutta nykyisen, vanhaan päästöpuhdistustekniikkaan perustuvien dieselien hintaromahdus on hyvää matkaa toteutumassa Saksassa ja sen seurauksena pian myös muissakin Euroopan ilmastonmuutoksen koskettamissa suurissa automaissa.