Ei autoja, vähän asemia – jäännösarvot paineen alla? Tämä on CNG-kaasuautojen loppu, sanotaan Saksassa.
Maakaasukäyttöiset ajoneuvot ovat ongelma vain käytettyjen autojen markkinoilla. Uusia ajoneuvoja ei enää ole ja kaasun saanti heikkenee. Tällä voi olla seurauksia jäännösarvoihin.
Maakaasukäyttöisten CNG-ajoneuvojen fanit elävät vaikeita aikoja. Paitsi, että he eivät voi enää ostaa uusia autoja, koska valmistajat ovat poistaneet CNG-käytön (paineistettu maakaasu) valikoimastaan. Mutta myös varaosien tarjonta heikkenee (oletettavasti). Huhtikuun lopussa ADAC:n raportti varoitti: CNG-ajoneuvojen varaosien toimitus oli vaarassa - etenkin kaasusäiliöiden osalta. "Koska varaosat ovat kalliita tai niitä ei ole enää saatavilla, tämä voi johtaa täydelliseen taloudelliseen tappioon", Florian Hördegen, Landsbergin ADAC-teknologiakeskuksen ajoneuvotekniikan johtaja, sanoi.
Toinen huono uutinen tulee Shelliltä: Huoltoaseman pitäjä ilmoitti kesäkuun alussa purkavansa jäljellä olevat 21 maakaasupumppuaan tehdäkseen tilaa muille energialähteille, kuten HVO 100:lle tai tulevaisuudessa vedylle. Huipussaan Shellillä oli 54 maakaasun tankkausasemaa. Tällaisia radikaaleja suunnitelmia ei vielä tunneta muilta suurilta toimittajilta, kuten Aralilta (125 CNG-tankkausasemaa), Totalilta (87) ja Essolta (59). Mutta CNG-tankkausasemien tiheys on yleisesti laskussa: ADAC:n mukaan CNG-kuljettajien tankkaiuspisteitä oli 906 vielä vuonna 2016 , mutta palveluntarjoaja Statista näyttää enää vain 757 tankkauspistettä vuoden 2023 puolivälissä. Kehitys on sen jälkeen vain jatkunut huonompaan suuntaan CNG-kaasuauton omistajien kannalta.
(Vogel)