Hybridi-sähköautojen CO2-päästöjen määriä on kyseenlalaistettu. Kovin usein on osoittautunut, että sähkövetoa käytetään perin vähän. Kun 2021 uudet autot joutuvat todistamaan todelliset päästönsä, totuus selviää. Seuraukset voivat olla pahoja.
Tähän mennessä tehtyjen selvitysten perusteella Saksan hallitus olettaa, että tosiasialliset kulutukset ja vastaavasti päästömäärät ovat kaksi- ja jopa nelikertaiset ilmoitettuihin normikulutuksiin verrattuna.
Asialla tulee olemaan suuri merkitys EU-tasolla autoveron määräytyessä tulevaisuudessa enemmän tai vähemmän CO2-päästöjen mukaan. Väärät normikulutukset voivat johtaa rangaistusmaksuihin autonvalmistajille. Taustalla kummittelee erityisesti VW:n dieselmanipulointi.
Epäselvää on yhä, kuka/mikä välittää tulevaisuudessa kulutus- ja päästödata Brysseliin. On puhuttu autonvalmistajista itsestään, mutta myös katsastus- ja tutkimustahoista.
Autonvalmistajat varautuvat jo nyt tulevaan päästöjulkisuuteen. Uusilla plug-in hybrideillä on jo nyt tuntuvasti vahvempia akkupaketteja kuin alkuaikojen hybrideillä. Uusilla hubrideillä on vastaavasti jopa kolme kertaa pitempiä sähkö-toimintamatkoja, mikä vähentää latauspysäytyksiä päästöttömässä liikenteessä.
(Vogel)