Saksan keuhkolääkärien ja -kirurgien esittämä vastalause WHO:n ja sittemmin EU:n määräämille autojen päästöjen typenoksidien ja pienhiukkasten raja-arvoille on herättänyt suurta huomiota julkisessa keskustelussa. Se on pannut eri puolueiden kärkipoliitikkoja ja myös Saksan liikenneministeri Andreas Scheuerin vaatimaan tieteellisesti luotettavia tarkistuksia raja-arvojen perusteluille.
Uusin raskaan sarjan tarkistusvaatija on Saksan mahtava autoliitto, 18 miljoonan jäsenen, yli miljardi euroa jäsenmaksuina vuosittain keräävä, mm. 44 pelastushelikopteria käyttävä ADAC.
- Meidän pitää hyödyntää kuumana käyvää keskustelua typenoksidien ja pienhiukkasten raja-arvoista rakentavalla tavalla. Raja-arvojen perustelut on tarkistettava tarkoituksenmukaisesti ja viipymättä. Kun autojen käyttö kielletään raja-arvojen perusteella, kansalaisen on voitava luottaa siihen, että raja-arvoilla on tieteellinen perustelu, ADAC:n varapuheenjohtaja Ulrich Klaus Becker sanoo. Becker vaatii EU-komissiolta toimia typenoksidien ja pienhiukkasten raja-arvojen tarkistamiseksi tieteellisesti luotettavalla tavalla.
(Vogel)