MAN - Vaihtoautot

Vihreiden, SDP:n ja vasemmiston toistuneet yritykset määrätä Saksan autobaanoille 130 km/t enimmäisnopeuden ovat kaatuneet mm. maailman vahvimman autoliiton, Saksan ADAC:n vastustukseen.

Äkkiä tilanne on muuttunut. ADAC on ilmoittanut, ettei periaatteellisesti vastustaisikaan enimmäisnopeuden määräämistä.

Hallituksessa vahvat kristillisdemokraatit CDU liikenneministeri Andreas Scheuerin (CSU) johdolla vastustavat yleisrajoitusta.

- Meillä on tärkeämpääkin tekemistä kuin taas kerran asettua tunnepitoisen asian takia vastustajien näyteikkunaan, Scheuer sanoo.

Nopeusrajoitus ei parantaisi enempää  ilmaston tilaa kuin liikenneturvallisuutta. Keskustelussa todetaan liikennekuolemien suhteellisen määrän nopeusrajoitusmaissa ylittävän Saksan vastaavan.

- 130 km/t enimmäisrajoituksella vähennettäisiin CO2-päästöjä 0,6%. Päästöjen vähentämiseksi on tänään paljon tehokkaampia keinoja, CSU:sta todetaan.

Kiista jatkuu kuumana hallituksen sisällä kristillisten CDU/CSU:n ja SDP:n välillä. Kaikkien katseet kääntyvät ADAC:n suuntaan. ADAC on äkkiä vaa’ankielenä eurooppalaisessa ikuisuuskysymyksessä.