MAN - Vaihtoautot

Saksa nostaa 1. tammikuuta 2023 alkaen kuorma-autojen tiemaksuja. Samalla ilmoitetaan 2024 tulossa olevasta suuresta tiemaksu-uudistuksesta.

Saksa on perinyt kuorma-autoilta tiemaksuja aina vuodesta 2005 alkaen korvauksena raskaiden autojen muita suuremmasta tienpintojen kulutuksesta. Tiemaksutulot käytetään teiden kunnossapitoon. Nykyinen tiemaksuhinnoittelu on ollut voimassa 2019-2022.

Tarkoituksena on laajentaa tiemaksuvelvollisuutta uusille teille sekä mm. päästöjen ja melun mukaan tiheään asutetuilla alueilla.

Vuodesta 2005 vuoteen 2021 kuorma-autoilta perittäviä tiemaksuja kertyi 79,4 miljardia euroa tiestön kunnossapitoon.

Vuosina 2023-2027 halutaa uusilla korotuksilla kerätä 41,552 miljardia euroa teiden hoitoon.

Hinnat nousevat eniten Euro0-Euro4 kuorma-autoille. Myös 7,5-12 tonnin Euro5 kuorma-autojen omistajat joutuvat maksamaan tuntuvasti enemmän kuin ennen.

(VerkehrsRundschau)

On käsittämätöntä, ettei Suomi vaikeilla tieoloillaan peri kuorma-autoilta tiemaksuja kuten muut EU-maat ja kuten Suomen omat kuljetusyrittäjät, SKAL, on pyytänyt! Se nähdään oman maamme kuljetuselinkeinoa tervehdyttävänä siivotessaan nk. halpamaiden polkuhintaisen ja usein täysin laittomankin kilpailun.

Mutta Valtiovarainministerimme johtava virkamies estää tiemaksut Suomessa muka sanomalla, etteivät kuljetusyrittäjät ymmärrä ammattiaan (Atk 3/2022; Verojohtaja Markus Teräväinen: Yrittäjät eivät ymmärrä parastaan!)

(toim.huom.)