MAN - Vaihtoautot

Maailmassa on 500 000 sähköbussia liikenteessä. Akkusähköllä toimivien bussien markkinaosuus nousee 67%:iin vuoteen 2040 mennessä. Yhtenä merkittävänä tekijänä on akkujen edullinen hintakehitys yhä halvempaan. Edellyksenä on kuitenkin uusien kobolttikaivosten synyminen, litium näyttäisi riittävän vielä 2020-luvulle. Näin näkee Bloomberg New Energy Finance tuoreessa tutkimusraportissaan Electric Vehicle Outlook 2020.

Mielenkiintoista tutkimustuloksessa on, että dieselbussit ja vetybussit vastaavat jäljelle jäävästä osuudesta alueilla, joissa latauksen toteuttaminen on hankalaa, tai missä ilmasto on erityisen kuuma, tai missä teollinen vetytuotanto on edullista, tai missä paikalliset tekijät suosivat muita ratkaisuja.

Tutkimus arvioi vetybussien myynnin vuotuiseksi markkinaosuudeksi 6,5% maailmassa vuonna 2040. Polttokenno-vetytekniikka sopii maantieteellisesti parhaiten Kaliforniaan, Kiinaan, osiin Euroopassa, Japaniin ja Etelä-Koreaan. Ja paremmin raskaampiin kuljetuksiin kuin bussikuljetuksiin, ennusteessa todetaan.

Kysymyksiä herättää, ettei ennuste ollenkaan huomioi kaasubussien (CNG, LNG) markkinaosuutta 2040 mennessä.

Samalla: 50 sähkö-Solaris nivelbussia lisää Krakovaan. 100 vetybussia lisää halutaan Australiaan. 22 Volvo sähköbussia Norjaan ja 128 hybridi-Volvobussia Brysseliin. ZF:n sähkö-keskimoottori sarjatuotantoon. Bolzanoon 12 vety-Solaris Urbino 12 jatkona viidelle vety-Citarolle. Roomaa pyytä tarjouksia 5 vetybussista.

(Sustainable-Bus)