MAN - Vaihtoautot

Ranskalainen bussivalmistaja Safra sekä Michelinin ja Faurecian yhteisyritys polttokenno-vetyalalla, Symbio, ovat ilmoittaneet valmistavansa 1500 vety-Businova bussia. Safran kehittämä ja Symbion varustama ensimmäinen ranskalainen vetybussi, Businova, on jo koekäytössä monessakin Ranskan kaupungissa.

Ensimmäiset Businova vetybussit ovat olleet koekäytössä Versaillesissa, Artois-Gohellesissä ja Le Mansissa. Safran ja Symbion nyt sopimien 1500 Businovan ensimmäiset toimitukset alkavat tämän vuoden joulukuussa. Safra on tuoreeltaan sijoittanut 100 miljoonaa euroa tuotantotilojensa kaksinkertaistamiseen nykyisestä 140 bussista/vuosi.

Auxerren kaupunki on tilannut Safralta vety-hybridibussin 30 kW:n Symbio polttokennojärjestelmällä, 30 kilon vetysäiliöllä ja 132 kWh akkupaketilla. Sarjatuotanto-Businoviin tulee 45 kW:n polttokenno, kompressori ja tehonmuuntaja. Symbion mukaan  busseihin tulee plug-and-play järjestelmä. Bussit voivat liikennöidä 24/7 huoltopalvelun varmistuksella.

Symbio on rakentamassa Euroopan suurinta polttokenno-vety tuotantolaitosta Ranskan Saint Fonsissa 60 000 järjestelmän tuottamiseksi vuodessa.

Faurecia ja Michelin perustivat Symbion marraskuussa 2019 tuottamaan 200 000 polttokenno-vetyjärjestelmää vuodessa 2030 mennessä autonvalmistajille maailmanlaajuisesti. Tuoreeltaan Stellantis Group on ilmoittautunut Symbion polttokenno-vetyjärjestelmien ostajaksi Opel, Peugeot ja Citroen Vaneille.

(Busworld)