Saattueajossa (platooning) jonon ensimmäinen kuorma-auto ohjaa jonoa ja perässä tulevat kuorma-autot reagoivat sekä mukautuvat sen liikkeisiin. Esimerkiksi jos kärjessä oleva kuorma-auto jarruttaa kaikki muut kuorma-autot jarruttavat samalla.
Huhtikuun alussa järjestettävässä saattueajohaasteessa kuusi Eurooppalaista kuorma-autovalmistajaa tuo joukon saattueajoa hyödyntäviä puoliautomatisoituja kuorma-autoja julkisille teille. Kaikissa ajoneuvoissa on kuski. Kuorma-autoja lähtee liikenteeseen useista eri kaupungeista Euroopassa ja niiden on tarkoitus saapua Rotterdamin satamaan 6. huhtikuuta. Tavoitteena on lisätä EU-päättäjien tietoisuutta saattueajosta.
EU-puheenjohtajamaa Hollannin organisoimalla haasteella halutaan myös edistää Eurooppalaisten päättäjien, teiden ylläpitäjien, viranomaisten, tutkimuslaitosten ja kuorma-autovalmistajien välistä yhteistyötä. Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen (ACEA) tiedotteen mukaan tällainen yhteistyö on tärkeää, jottei eri maat luo toisistaan poikkeavia sääntöjä ja määräyksiä, jotka saattaisivat vähentää investointeja automatisoituihin ajoneuvoihin.
Kuorma-autojen saattueajoa hyödyntämällä maantiekuljetusten turvallisuutta, puhtautta ja tehokkuutta voidaan parantaa, todetaan ACEA:n tiedotteessa. Tiedotteen mukaan saattueajolla on mahdollista vähentää CO2-päästöjä jopa 10%. ACEA ja sen hyötyajoneuvojäsenet: DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, Man Truck & Bus, Scania ja Volvo Group tukevat ja osallistuvat aktiivisesti Euroopan kuorma-autojen saattueajohaasteeseen.