MS Motorservice International GmbH täydentää Pierburgin pakokaasuantureiden tuotevalikoimaansa NOx-antureilla (typpioksidianturit). Tällä hetkellä saatavilla olevat 26 tuotetta kattavat maailmanlaajuisesti yli 13 miljoonaa ajoneuvoa, mukaan lukien hyötyajoneuvot seitsemältä kärkivalmistajalta DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania ja Volvo.
Ajoneuvoon asennetaan tavallisesti useita antureita, joten markkinapotentiaali on valtava.
Nämä anturit ovat tärkeässä osassa, kun pyritään vähentämään haitallisia typpioksidipäästöjä (NOx). Korkeat käyttölämpötilat ja syövyttävät pakokaasut asettavat kuitenkin suuria vaatimuksia NOx-antureille. Siksi Motorservice tarjoaa jälkimarkkinoilla sisaryhtiönsä Pierburgin OEM-laatuisia NOx-antureita.
NOx-antureita käytetään dieselmoottoreissa SCR-katalysaattoriin ruiskutetun urean annostelussa (SCR = selektiivinen katalyyttinen pelkistäminen). Jos asennetaan kaksi NOx-anturia, toinen NOx-anturi valvoo SCR-katalysaattorin toimintaa.
NOx-anturit ovat hyötyajoneuvoissa vakiovaruste päästöluokasta EURO VI alkaen. Suoraruiskutuksella varustetuissa ottomoottoreissa NOx-anturi valvoo NOx-katalysaattorin kuormitustilaa.
Toiminta
NOx-anturi toimii samalla periaatteella kuin laajakaistainen lambdatunnistin ja vaatii sen tavoin anturin lämmittimen, jotta anturi saadaan käyttölämpötilaan (noin 700 astetta).
NOx-anturi koostuu kahdesta sarjaan sijoitetusta kammiosta: Pakokaasun jäännöshapen määrä määritetään ensimmäisessä kammiossa. Tämä tehdään käyttämällä jännitettä, joka ”pumppaa” hapen ulos kennosta.
Ajoneuvotyypistä ja anturin sijainnista riippuen NOx-anturi voi siis toimia lambdatunnistimena ja korvata sen.
Toisessa kammiossa NOx-yhdisteet hajotetaan ainesosiinsa typeksi ja hapeksi. Tuotetun hapen määrä mitataan toisella pumppuelektrodilla. Tähän käytetty ”pumppausvirta” on verrannollinen pakokaasun NOx-pitoisuuteen. NOx-anturin ohjausyksikkö mittaa sen ja ilmoittaa tuloksen moottorin ohjausyksikölle CAN-väylän kautta.