MAN - Vaihtoautot

Kesälomien alkaessa Drivalia Lease Finlandin asiakaspalvelusta tiedustellaan säännöllisesti, saako leasingauton viedä ulkomaille ja mitä siinä pitää ottaa huomioon. Development Manager Sanna Murtonen kertoo automatkailun lisääntyneen ja road tripit Keski-Eurooppaan ovat monen suunnitelmissa. Automatkailu kasvoi korona-aikana, ja nyt kun lentolippujen hinnat ovat nousseet, on perhematka autolla varteenotettava vaihtoehto.

– Työsuhdeauton saa viedä ulkomaille Drivalian eli auton omistajan puolesta, mutta työnantaja saattaa autopolitiikassaan rajata sitä. Voi esimerkiksi olla, ettei työnantaja maksa ulkomailla ostettuja polttoaineita vapaassa autoedussakaan. Yleensä rajoituksia ei ole, koska työsuhdeautohan on etu, joka on voimassa myös loma-aikoina, Murtonen kertoo.

Auton kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvon viennistä ulkomaille ja hän myös vastaa siitä, että tarvittavat dokumentit ovat mukana autossa ja auto on huollettu ja katsastus on voimassa.

Kuljettaja merkittävä toiseksi haltijaksi

Ulkomailla työsuhdeautoa saavat ajaa kotimaan tapaan samaan ruokakuntaan kuuluvat eli esimerkiksi puoliso ja lapset, mutta työsuhdeauton nimetyn käyttäjän eli niin sanotun toisen haltijan tulee olla autossa mukana.

– On tärkeää, että ennen matkaa työsuhdeautoon hankitaan rekisteriotteen tekninen osa, johon on auton toiseksi haltijaksi merkitty työsuhdeauton kuljettaja. Ilman tätä autoa ei saa viedä ulkomaille. Tekninen osa tarvitaan myös Ahvenanmaalle matkustettaessa, Murtonen tähdentää.

Teknisen osan voi pyytää Trafista vain auton omistaja eli Drivalia, joten ennen matkaa tulee olla yhteydessä leasingyritykseen. Rekisteriotteen teknisen osan hankinta on maksutonta.

Dokumentit paperisina autossa

Esimerkiksi tuotantoautot, joita ei välttämättä ole nimetty tietylle kuljettajalle, tarvitsevat Drivalialta maastavientiluvan, jossa kerrotaan kuka autolla saa toisessa maassa ajaa. Myös tuotantoautojen käytössä saattaa olla yrityskohtaisia rajoituksia. Murtonen muistuttaa, että tarvittaessa pitää myös työnantajalta olla lupa auton vientiin ulkomaille. Tekninen osa ja maastavientilupa tulee pitää mukana autossa.

Kun matkustaa EU:n alueella ja ETA-maissa, yleensä tekninen osa riittää. On kutenkin hyvä tarkistaa aina kohdemaan mukaan, millaisia säädöksiä kyseisessä maassa on, ja tarvitaanko esimerkiksi myös Green Card. Näiden maiden ulkopuolelle matkustettaessa on hyvä olla yhteydessä myös Drivalian asiakaspalveluun ja varmistaa, että kaikki tarvittava on mukana.

– Dokumentit tulee olla paperisina autossa mukana EU- ja ETA-alueella. EU- ja ETA-alueen ulkopuolelle matkustettaessa pitää mukana olla maastavientilupa, rekisteriotteen tekninen osa ja Green Card. Green Cardin saa vakuutuksen myyjältä, ja jos vakuutuksen on tehnyt Drivalia, niin sen saa meiltä, Murtonen kertoo.

Joihinkin maihin, kuten kriisialueille, tarvitaan ylimääräisiä vakuutuksia.

Murtonen muistuttaa, että myös auton tulee olla katsastettu ja sen voimassaolo ei saa umpeutua matkan aikana. Työsuhdeautot ovat yleensä alle neljä vuotta vanhoja, joten katsastus ei yleensä tuota ongelmaa.

Lisätietoja

- Keväisin yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandin asiakaspalvelusta kysytään usein, saako työsuhdeauton viedä ulkomaille. Työsuhdeauto on työntekijälle annettu etu, joten sen vieminen ulkomaille on sallittua, jos työnantajan autopolitiikassa sitä ei ole rajattu.
- On tärkeää, että autossa on mukana rekisteriotteen tekninen osa, jossa kuljettaja on nimetty auton toiseksi haltijaksi.
- Tarvittavat dokumentit tulee olla autossa paperisina.

 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!