MAN - Vaihtoautot

Vuodenvaihteen lähestyessä ruuhkat valtamerikuljetuksissa Kaukoidästä jatkuvat edelleen ja jopa pahenevat, etenkin tuonnissa Kiinasta Eurooppaan ennustaa DHL:n merirahtikatsaus. Myös merirahtihinnat jatkavat nousua. DHL:n arvion mukaan tilanne tulee todennäköisesti jatkumaan tammikuun lopussa vietettävään kiinalaiseen uuteen vuoteen saakka. Kuljetustilaukset on syytä tehdä niin aikaisin kuin mahdollista.

Vientikuljetuksissa Euroopasta Kaukoitään tilahaasteet jatkuvat myös edelleen. Osa varustamoista on ilmoittanut, että niiden tammikuun lähdöt ovat jo lähes täynnä. Kausiluonteinen Peak Season Surcharge (PSS) -maksu on Kaukoidän viennissä käytössä suurimmalla osalla varustamoja ainakin loppuvuoden ajan.

USA:n konttiliikenteessä sekä kalustotilanne että hintataso on säilynyt ennallaan, samoin ruuhkat USA:n satamissa ja sisämaan liikenteessä.

Viennin kuljetustilaukset on DHL:n mukaan syytä tehdä hyvissä ajoin kohteesta riippumatta. Tilanpuutetta voi esiintyä sekä Suomesta Euroopan satamiin liikennöivissä feeder-aluksissa että valtamerialuksissa, eniten edelleenkin Kaukoidän liikenteessä.

Vuosi 2017 tulee olemaan varustamopuolella muutoksia täynnä. Yrityskaupan myötä UASC-varustamosta on tulossa osa Hapag-Lloydia; Maerskin Hamburg Sued -kauppa odottaa vielä kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Uusia varustamoalliansseja astuu voimaan maalis-huhtikuun vaihteessa: ”Ocean Alliance” on tuomassa yhteen CMA CGM:n, COSCOn, Evergreenin sekä OOCL:n. ”The Alliancen” kumppanivarustamot ovat Hanjin, Hapag-Lloyd, “K”Line, Mitsui OSK Lines (MOL), NYK sekä Yang Ming. Hyundai on puolestaan liittymässä Maerskin ja Mediterranean Shippingin 2M-allianssiin.

Uudet allianssit ja yhteenliitymät tulevat aiheuttamaan vähintäänkin aikataulumuutoksia. Nähtäväksi jää, vaikuttavatko ne myös feeder-palveluihin - alkavatko esimerkiksi saman allianssin jäsenet käytttää samaa feederiä vai ei.