Epävarmasta maailmantilanteesta huolimatta viimeisten 12 kuukauden aikana Ruotsissa on palkattu 5 600 kuorma-autonkuljettajaa, ja naisten määrä kuljetusalalla kasvaa. Vuoden Trendindikator Åkeri -selvityksen mukaan joka viides uusi työntekijä on nainen.
”Nyt alamme nähdä vaikutuksia siitä, että yhä useampi tyttö on valinnut lukion kuljetusohjelman”, sanoo TYA:n projektipäällikkö Lena Törnstrand.
Ruotsin talouden taantuma ja levoton maailmantilanne näkyvät selvästi TYA:n tämänvuotisessa Trendindikator-raportissa. Kuljetusyritykset raportoivat epävarmuudesta, joka liittyy kaikkeen aina kasvavista hinnoista väheneviin asiakastilauksiin. Tämä voi vaikuttaa rekrytointeihin ja johtaa irtisanomisiin.
Kyselyyn vastanneista kuljetusyrityksistä 28 prosenttia arvioi palkkaavansa uusia työntekijöitä seuraavan 12 kuukauden aikana, mikä on laskua vuoteen 2024 verrattuna (34 %). Vain harva yritys suunnittelee irtisanomisia, mutta arvioitu määrä – 591 henkilöä – on kaksinkertainen edellisvuoteen nähden.
– Sekä tilastot että avovastaukset antavat selkeän kuvan siitä, kuinka vaikeaa kuljetusyritysten on suunnitella toimintaansa. Tämä on aiheuttanut alan jarrutusta, mutta sitä ei pidä tulkita niin, että tarvitsisimme tulevaisuudessa vähemmän kuorma-autonkuljettajia, sanoo Lena Törnstrand.
Vastavalmistuneet työllistyvät
Maailmantilanteesta huolimatta viimeisten 12 kuukauden aikana on palkattu yli 5 600 kuorma-autonkuljettajaa – tuhat enemmän kuin yritykset arvioivat viime vuoden kyselyssä.
– Pitkällä aikavälillä todellinen palkkausmäärä on usein ollut suurempi kuin arvioitu tarve. Poikkeuksena pandemia-ajat kuljetusyritykset ovat palkanneet noin 6 000 kuljettajaa vuodessa. Uskomme, että tämä trendi jatkuu, sanoo Lena Törnstrand.
On myös selvää, että kuljettajaksi kouluttautuvat työllistyvät – peräti 34 prosentilla viimeisen vuoden aikana palkatuista on alle vuoden kokemus. TYA:n vuoden 2024/2025 koulunjohtajaraportin mukaan 85 prosenttia lukion kuljetusohjelmasta valmistuneista sai työpaikan kuorma-autonkuljettajana heti valmistuttuaan.
– On ratkaisevan tärkeää, että päättäjät näkevät kuljetuskoulutuksen johtavan työllistymiseen. Kun kunnat ja koulut kamppailevat säästövaatimusten kanssa, voi olla houkuttelevaa leikata kuljetusohjelmasta, mutta haluamme vedota pitkäjänteisiin päätöksiin, Törnstrand sanoo ja jatkaa:
– Kun suhdanteet kääntyvät, ala tarvitsee kaiken mahdollisen osaamisen.
Ala kaikille
Toinen trendi on naisten määrän kasvu kuljettajakunnassa. Tämän vuoden selvityksessä naisten osuus nousi hieman 9 prosentista 11 prosenttiin, mutta uusissa rekrytoinneissa ero on suurempi. Viime vuoden aikana palkatuista kuljettajista 22 prosenttia – yli joka viides – oli naisia, kun vastaava osuus vuonna 2018 oli 9 prosenttia ja vuonna 2024 jo 18 prosenttia.
– Kuljetusala on kaikille, ja on erittäin ilahduttavaa, että tämä näkyy nyt myös tilastoissa. Olemme jo nähneet saman trendin lukion kuljetuslinjalla, jossa tytöt muodostavat nykyään 33 prosenttia oppilaista. Uskon, että tämä kehitys jatkuu, sanoo Törnstrand.
Faktaa raportista*
-
28 % (34 %) ilmoittaa palkkaavansa uusia työntekijöitä.
-
Uusia kuorma-autonkuljettajia tarvitaan yhteensä 2 200 (2 304) seuraavan puolen vuoden aikana. Vuositasolla tarve on 4 080 (4 623).
-
Suunniteltuja irtisanomisia 591 (288).
-
36 % (43 %) yrityksistä kokee ongelmia uusien kuljettajien rekrytoinnissa.
-
Kuorma-autoa ajavista kuljettajista 11 % (9 %) on naisia.
-
Viime vuonna palkatuista kuorma-autonkuljettajista 22 % (18 %) oli naisia.
-
Kyselyyn vastasi 956 kuljetusyritystä.
-
Kysely toteutettiin maaliskuun alusta toukokuun alkuun 2025.