Norjalainen ilmailupalveluja tarjoava Avinor ja espanjalainen lennonjohtovälineistöä tarjoava Indra ovat päättäneet ensimmäisen testivaiheen etälennonjohdolla yhdestä pisteestä useammalle lentokentälle. Ensimmäisessä testiosiossa Indran lennonjohtojärjestemään perustuvaa kolmiulotteista etälennonjohtoa asennettiin simuloidulla liikenteellä Röst´ssä, Haugesund´ssa ja Bodö´ssä.
Avianorin etälennonjohto-ohjelmaan kuuluu etälennonjohdon perustaminen 15 lentokentälle yhdestä lennonjohtotornista ohjattuna.
Ruotsissa ja Norjassa on useampia lentokenttiä, joiden lennonjohtoa ohjataan etänä. Huhtikuusta 2015 Örsköldviki´n lentoliikennettä on johdettu Sundsvallin kentältä SAAB´n etälennonjohtojärjestelmällä. Marraskuusa 2016 myös Timrån lentoliikennettä ohjataan Sundsvallista. Linköpingistä tulee Ruotsissa kolmas Saabin järjestelmällä etälennonjohdettu kenttä. Joulukuussa 2016 allekirjoitettiin aiesopimus Ruotsin Sälenin ja Norjan Trysilin välisen Rörbäcksnäsin lentoaseman liikenteen johtamiseksi Saabin etälennonjohtojärjestelmällä.
Marraskuussa 2017 Saabin toisen sukupolven etälennonjohtojärjestelmä on valittu etäjohtamaan Malmön, Östersundin, Uumajan ja Kiirunan kenttien lentoliikennettä. Etälennonjohtokokeiluja on suoritteilla myös Ruotsin toiseksi suurimmalla lentoasemalla, Göteborgin Landvetter-kentällä.
Lontoon City Airport sekä Irlannissa Dublin on valinnut Cork´n ja Shannon´n etälennonjohtoratkaisuksi Saabin järjestelmän. Myös Leesburgin kenttä USA:ssa kokeilee Saabin etälennonjohtojärjestelmää. Hollannissa Amsterdamin Schiphol lentoasema on asentanut Saabin järjestelmän näköpiirinsä ulkopuolella olevan viidennen kiitoradan lentojen johtamiseen.