Alstomin polttokenno-vedyllä toimiva matkustajajuna, joka ensimmäisenä lajissaan alkoi kuljettaa matkustajia aikataulunmukaisessa liikenteessä Saksassa viime syksynä, on ollut suuri menestys. Sen jälkeen Coradia I-Lint on saanut paljon julkisuutta avatessaan ympäristöystävällistä raideliikennettä osuuksilla, joita ei sähköistetty.
Ruotsissa 85 % junaliikenteestä on sähköistetty. Silti Ruotsissa on kysyntää myös Alstomin vetyjunalle, Ruotsin Alstomin toimitusjohtaja Björn Asplund toteaa.
Asplund uskoo, että kiinnostusta löytyy erityisesti tavarajunien operaattoreilla, koska juuri tavarajunat käyttävät eniten "sähköttömiä" reittejä.
Vetyjunat kulkevat 800 km yhdellä tankkauksella, kun kuormana on vain matkustajia. Raskaat tavarajunat vaativat enemmän voimaa. Siksi vety-tavarajunat sopivat aluksi lyhyiden välimatkojen teollisuuksille.
Alstom rakentaa Volvon kanssa myös sähkötietä Göteborgin liepeillä. Rakenteilla on APS-tekniikaa hyödytntävä tieosuus, jossa ajoneuvo saa tehonsa alapuolelta. Bussipuolelle Alstomilla on ratkaisuja, joilla bussi lataa akkupakettinsa pysäkeillä seistessään alakautta.
(Transportnet.se)