Rekat seisovat suojaamattomina jopa vaarallisilla aineilla kuormattuina, kun kuljettaja joutuu lain edellyttämälle lepotauolle. Ruotsin kuljetusyrittäjät vaativat muutosta välittömästi.
Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Mikael Nilsson sekä kuljetus- ja turvallisuusasiantunrija Patrick Magnusson vaativat hallitukselta kansallista strategiapäätöstä turvallisten kuorma-autojen pysäköinti- ja lepoalueiden tuntuvaksi lisäämiseksi Ruotsin tieverkossa sekä turvallisuusmääritelmää kyseisille alueille. Turvallisia pysäköintialueita on oltava kuljetusväylien solmukohdissa koko Ruotsissa.
Tänään hallitus asettaa vastuun pysäköintialueista ja turvallisuudesta kunnille, mitä pidetään täysin mahdottomana.
Kyseiset vaatimukset on esitetty jo neljä vuotta sitten, ja hallitus on luvannut vahvistaa kuljetusturvallisuutta. Mitään ei ole tapahtunut sen jälkeen, Magnusson ja Nilsson toteavat ja viittaavat alati pehenevaan turvallisuustilanteeseen maantiekuljetuksissa.
(Suomessa maantiekuljetuselinkeino on toistuvasti esittänyt samoja vaatimuksia kuin Ruotsissa kuljetusten turvaamiseksi lain edellyttämällä tavalla, turhaan. Suomessa tilanne on vielä huonompi kuin Ruotsissa. Toim.huom.)