Ruotsin poliisille myönnettiin lisää 25 miljoonaa kruunua vuodelle2017 kabotaasiliikenteen valvonnan tehostamiseen tien päällä. Nyt koulutetaan lisää poliiseja valvomaan ulkomaisten kuorma-autojen kabotaasiliikennettä. Samalla on päätetty toimenpiteistä, jos rikkureira paljastuu tien päällä.
Jos poliisi epäilee tien päällä, että ulkomainen kuljetrusyritys rikkoo kabotaasisääntöjä, se perii etukäteissuorituksen 40 000 kruunun rangaistusmaksusta. Sen jälkeen poliisi pyytää kuljetusvirastolta (Transportstyrelsen) arviota päätöksestään.
Jos kuljetrusviraasto vahvistaa poliisin päätöksen, poliisi perii täyden rangaistusmakasun. Maksun varmistamiseksi ajoneuvo voidaan lukita paikalleen 24 tunniksi.
Seuraavaksi kuljetusvirasto tekee tapauksesta selvityksen, jolloin syytetty kuljetusyritys voi tulla kuulluksi, minkä jälkeen rangaistuspäätös saa lopullisen vahvistuksen. Jos rangaistu kuljetusyritys ei tyydy kuljetusviraston lopulliseen päätökseen, se voi tehdä valituksen hallinto-oikeuteen.
Entä Suomessa? Suomen tulli ja poliisi eivät pidä laitonta kabotaasia merkittävän ongelmana. Sen valvontaa on käytännössä ulkomaalaistenkin kuljetusyritysten ja kuljettajien suulla kuvailtu lähinnä olemattomaksi. Laittoman kabotaasin riehuessa ja kasvaessa kaikissa muissa EU-maissa, Suomen viranomaisten löyhä asenne kotimaisen kuljetuselinkeinon työn ja työllisyyden puolustamiseksi ei lakkaa ihmetyttämästä. selityksenä on pidetty Suomen metsäteollisuuden ja vientiteollisuuden vaatimuksias pitää kulhjetukset Suomessa ja Suomesta Manner-Eurooppaan mahdollisimman alhaisina. Kansantalouden kannalta se ei voi olla tarkoituksenmukaista. (toim.huom.)