Ruotsin Transportstyrelsen esitteli tuoreeltaan suunnitelmansa hinnankorotuksista kaikille liikennelmuodoille vuodesta 2025. Kovimmin hinnankorotukset osuisivat rautateille.
"Tämä on aivan väärä tie edetä", sanoo Tågföretagarien (Junayritysten) elinkeinopoliittinen johtaja Gustav Engstrand. Rautatiesektoria kohtaisi peräti 24 %:n hinnankorotukset. Rautatieliikenneyritykset kantavat suurta huolta tulevaisuudesta, jos suunnitellut hinnankorotukset toteutetaan.
- Rahtiyritykset katsovat, että kustannustaakka kaksinkertaistuisi, Engstrand sanoo.
Turvallisuusohjauksen ja koulutuksen yhdentäminen tulisivat hirmukalliiksi. Esimerkiksi turvallisuustodistuksen hinta nousisi 25 000:sta 120 000:een kruunuun.
- Korotukset iskisivät myös työntekijöihin raskaasti. Veturinkuljettajan lupa nousisi 500:sta 2000:een kruunuun.
Kustannusnousu siirtyisi titetenkin suoraan junaliikenteen asiakkaille. Tiedetään että varsinkin rautatierahdit käyvät jo nyt äärimmäisen tiukkaa kilpailua maantiekuljetusten kanssa.
- Kaikesta huomaa, että viranomaiset kärsivät "alirahoituksesta", Engstrand sanoo.
Transportstyrelen perustelee rankkoja hinnannousuja vaatimuksella, että tulot on nosettava tasapainooon menojen kanssa.
(Transportnet.se)
Suomen VR on lähtenyt suurimittaiselle valloitusretkelle Ruotsin rautateille tuloillaan Suomen rautatieliikenteestä. On kiinnostavaa nähdä, miten käy VR:n suursatsauksille 50 Yutong-bussiakin myöten Ruotsissa Transportstyrelsenin korottaessa hintoja rajusti kaikille Ruotsin rautateilleä kulkeville yrityksille. (Toim.huom.)