Kansainvälisen Naisten Päivän myönteisenä uutisena todetaan Ruotsissa kuljetus- ja logistiikka-alalla, että koulujen lukioluokilla tarjolla oleva kuljetus-ja logistiikkalinja tuo yhä enemmän nuoria naisia kuljetusalan huutavaan kuljettajapulaan.
TYA:n trendi-indikaattori Åkeri 2022 todistaa, että naisten osuus maan kuorma-autojen ammattikuljettajista on noussut 9%:iin. Samalla vuonna 2021 kuorma-autojen ammattikuljettajiksi kiinnitettyjen naisten osuus oli jo 17%.
Uutisessa kerrotaan mm. Viktoria Johanssonin kouluaikaisista unelmista saada ajaa nosturikuormuria, mikä nyt on toteutunut.
Felicia Bendroth puolestaan ei unelmoinut asvalttikuormurin ajamisesta ammatikseen voittaessaan nuorten ammattikuljettajien Ruotsin mestaruuden kuorma-autoluokassa viime vuonna, mutta kun se on toteutunut, hän viihtyy loistavasti monipuolisessa työssään asvalttikuormurin ratissa.
My Larsson ajoi aliurakoitsijan raskasta kuormuria LKAB:n kaivoksessa Gällivaressa ja haikaili ”kenttäruokailua” ajovuorojen lomassa. Nyt hän ajamisen ohella emännöi omaa työruokalaa kaivoksessa.
(Transportnet.se)
Ruotsin lukioissa kuljetus-ja logistiikkalinjalla opiskelevien tyttöjen määrä kuluvana lukuvuotena on 3 223. Se on 214 tyttöoppilasta enemmän kuin edellisenä lukuvuotena.
Lukuvuoteen 2017/2018 verrattuna kuljetus- ja logistiikkalinjojen oppilasmäärä on kasvanut 83%. Nyt on peräti 23,5% kuljetus- ja logistiikkalinjan opiskelijoista tyttöjä.
(Trailer.se)
Milloin kuljetus- ja logistiikkalinja Suomen lukioihin helpottamaan kroonista kuljettajapulaa? (Toim.huom.)