EU:n parlamentti ja ministerineuvosto sopivat lopulta aikaisin torstaiaamuna kello 06.30, että kuorma-auton on palattava maahan, jossa se on rekisteröity, viimeistään joka kahdeksas viikko ja että autossa pitää olla GPS, joka mahdollistaa sen valvonnan.
Tämän paljastivat Ruotsin sosialidemokraattiset mepit Brysselistä.
- Vihdoin pääsimme maaliin! Yli 10 vuotta olemme me ruotsalaiset demarit taistelleet oikeudenmukaisista säännöistä Ruotsin teillä. Nyt kuljetusalalla vallinnut "Villi-Länsi" polkupalkoilla kuljettajille ja petollisille kuljetusyrityksille saadaan loppumaan, Ruotsi-demarien ryhmänjohtaja Europarlamentin kuljetusvaliokunnassa, Johan Danielsson sanoo.
Vaatimus paluusta kotimaahan joka 8. viikko koskee kaikkia EU:n jäsenmaita. Käytännössä vaatimus iskee Itä-Euroopan kuljetusyrityksiin, jotka ovat asemoineet kuorma-autoja muihin EU-jäsenmaihin.
-Sopimus tarkoittaa, että kaikki, jotka suorittavat maan sisäisiä ajoja esimerkiksi Ruotsissa, joutuvat maksamaan kuljettajilleen Ruotsin mukaisia palkkoja ja noudattamaan Ruotsin työehtoja. Jos autot ovat pysyvästi Ruotsissa, auto on rekisteröitävä Ruotsissa ja verot on maksettava Ruotsissa. Ei se ole sen ihmeellisempää, Danielsson täsmentää.
Enää puuttuu vain, että Europarlamentti ja ministerineuvosto muodollisesti vahvistavat sopimuksen. Tämän arvioidaan kestävän 3-4 kuukautta kaikkine muodollisuuksineen, käännöksineen ja painatuksineen. Sopimuksen odotetaan saavan asiaan kuuluvaa vastustusta ja arvostelua Itä-Euroopasta.
(Trailer.se)