Ruotsin määräykset koskien raskaan liikenteen talvirengastusta ovat paljon tiukemmat kuin Suomen. Vetoauton kaikissa renkaissa pitää olla talvimerkintä ja 5 millin urasyvyys paitsi paripyörien uloimissa renkaaissa. Perävaunun renkaissa hyväksytään 1,6 millin urasyvyys.
Alkutalven liukkaudet ja perävaunujen ojaan suistumiset ovat nostaneet yrittäjien keskuudessa kovat vaatimukset myös perävaunun renkaille asetettavasta 5 millin urasyvyysminimistä. Etenkin ulkomaisten rekkojen ojaanajot ovat vahvistaneet vaatimuksia.
Suomessa on kaavailtu 5 millin urasyvyysminimiä ympäriinsä eli myös perävaunun renkaille. Määräystä on nyt LVM:n taholta "hahmoteltu" vuodesta 2008. Tänä syksynä luvattiin määräyksen astuvan voimaan jo 1.1 2017. Esityksestä ei ole edeenkään kuultu mitään.
Suomessa on kaiken aikaa voimassa raskaille ajoneuvoille vain 1,6 millin urasyvyysminimi ympäriinsä, minkä lisäksi paripyörien kakkospyörille ei aseteta mitää urasyvyysvaatimusta. Voivat olla jopa sileitä.
Suomen säännöt ovat mannaa nk. halpamaiden kuljetusyrityksille tulla Suomeen myös talviliukkaille ja liikenneturvallisuudellemme usein nähty suoranainen tappouhka. Ruotsi suojaa omaa kuljetuselinkeinoaan kovilla talvirengasmääräyksillä. Norjan määräykset ovat vielä astetta kovempia kuin Ruotsin.