Ruotsissa tämän vuoden valtionbudjetissa on varattu 75 miljoonaa kruunua laittoman kabotaasin torjuntaan.
- Se on askel oikeaan suuntaan, mutta se ei riitä. Laiton kabotaasi on Ruotsissa yhteiskunnallinen ongelma, joka on pysäytettävä, huolintaliike InterEast´n varatj. Oscar Törnqvist hälyttää.
Laittoman kabotaasin seurauksia ovat alipalkkaus, huonot työehdot, turvattomat työolot ja vinoutunut kilpailuasetelma, kun ulkomaiset kuljetusliikkeet suorittavat enemmän kuin kolme kuljetusta viikon sisällä Ruotsissa.
- Meidän on saatava tarkasti yksilöity suunnitelma, miten laiton kabotaasi pysäytetään meillä. Laittomaan kabotaasiin syyllistyvät yritykset käyttävät hyväkseen kuljettajiaan alipalkoilla ja ala-arvoisella sosiaaliturvalla, Törnqvist sanoo.
Laiton kabotaasi koetaan Ruotsissa kasvavana ongelmana maan omalle kuljetusalan työlle, työllisyydelle, työpaikoille ja toimeentulolle, vaikka Ruotsi on suojautunut mm. raskaan liikenteen kovilla rengasmääräyksillä, tarkalla tullikäsittelyllä ja poliisiseurannalla tieverkossa laitonta kabotaasia vastaan aivan päinvastoin kuin Suomen käytännössä olematon kabotaasivalvonta.
- Me tarvitsemme enemmän kabotaasitarkastuspisteitä pääteillemme, lisää erityiskoulutettuja tarkastajia, ja pitkän aikajakson suunnitelman laittoman kabotaasin torjumiseksi, Oscar Törnqvist vaatii.
(Anders Karlsson)
Suomessa laittoman kabotaasin valvonta on olematonta. Suomessa ei ole merkittävää laitonta kabotaasia, Suomen poliisi ja tulli ilmoittavat.