Huhtikuun 15. päivästä Ruotsissa hyväksytään tieliikenteeseen kolme uutta pitkää yhdistelmäratkaisua kahden jo aiemmin hyväksytyn lisäksi. Yksi uusista hyväksyy kuorma-auton, dollyn ja perävaunun 27 m pitkänä.
Kaksi aiemmin hyväksyttyä 34,5 m pitkää yhdistelmäratkaisua eivät ole menestyneet kuljetusyritysten valintana. Tiukka säännöstö on tehnyt, ettei niissä ole nähty riittäävää taloudellista kannattavuutta.
Uusia ratkaisuja ovat "Pohjoismainen Yhdistelmä" (Nordisk Kombination), "B-tupla" (B-dubbel) ja C-tupla (C-dubbel).
Pohjoismainen Yhdistelmä perustuu enintään 12 m pitkään kuorma-autoon, dollyyn ja 13,65 m pitkään perävaunuun, yhteensä 27 m.
B-tupla on pidennetty kehitelmä nykyisistä 25,25 m pitkistä yhdistelmistä.
C-tupla on kuorma-auto kahdella perävaunulla, Korkeus on rajoitettu enintään 4,0 metriin.
Uusiin yhdistelmäratkaisuihin liittyy yksityiskohtainen tiukka säännöstö, joka on heti saanut arvostelua osakseen. Ruotsalaiset HCT-yrittäjät peräänkuuluttavat Suomen hyväksymää joustavuutta yksityiskohtaisissa määräyksissä.
(Trailer.se/Rutger Andersson)