Yhä useammat kuljetusliikkeet reagoivat kovan suosion saanutta HVO-polttoainetta vastaan sen palmuölypitoisuuden vuoksi. Yhä useampi on siirtyy käyttämään ED95 etanolia ja LNG kaasua raskaan kalustonsa polttoaineena.
Samalla Scania tuo markkinoille uuden 13-litran ED95-etanolimoottorin. "Se on ihanteellinen moneen käyttötarkoitrukseen ja toimii yhtä hyvin sekä kaukoliikenteessä että rakennustyömailla. ED95:llä toimiva moottori vähentää CO2-päästöjä jopa 90% verrattuna fossiilidieseliin. Myös typpi- ja hiukkaspäästöt vähenevät merkittävästi Euro6-rajoista", Scania ilmoittaa.
Ruotsin etanolituottaja Sekab laajentaa kovaa vauhtia etanoliasemaverkostoa. Vastaavasti suomalainen Gasum laajentaa voimalla kaasutankkausverkostoa Suomen lisäksi sekä Ruotsissa että Norjassa.
(Transportnet.se)