Ruotsissa tuoreessa muistissa oleva tuhoisa myrsky "Hans" aiheutti suuria vahinkoja myös infrastruktuurille, sekä tie että rataverkostolle. Suuria otsikoita syntyi mm. ratavallin pettämisestä Hudiksvallissa, joka johti pikajunan suistumiseen radalta. Åressa myrskysade aiheutti suuri vahinkoja rautateille. Norjassa vesimassat lakaisivat teitä mennessään ja rautatiesilta romahti kokonaan. "Hans" teetti Ruotsissa vakuutusyhtiöille noin 4500 vahinkoilmoitusta.
Voimakkaissa sateissa vesimäärät aiheuttavat paljon ongelmia ja vahinkoja tieverkolle, Lina Nordin toteaa. Nordin on Ruotsin valtion Tie- ja kuljetusinstituutin, VTI:n, tutkimusjohtaja ja erikoistunut tieilmastoon.
- Yhteistyökumppanimme Trafikverket on joutunut tekemään paljon töitä tierumpuselvitysten parissa. Rumpujen oikea koko, toimivuus ja kunto on noussut ykköskohteeksi. Rummut ovat useinkin alimitoitettuja. Sen ohella yritämme oppia, miten vesi muilta osin pääsee tunkeutumaan tierakenteisiin, jotta voisimme löytää vesikertymät ja poistaa ne ilman että on pakko kaivaa auki teitä ja korjata niitä, Nordin sanoo.
Yhtenä ratkaisuna nähdään veden keräilyaltaita ongelmakohtien yläpuolella. Myös vettä imevän kasvillisuuden istuttamista tutkitaan.
- Erityisongelmia on syntynyt kaupungeissa, joissa kovat asvalttipinnat johtavat vedet alimitoitettuihin keräiykaivoihin. Tutkimme kivetysvaihtoehtoa, jossa katukivien välissä vedellä olisi mahdollisuus imeytyä maahan. Myös vettä imevän kasvuston istuttaminen päällystyksen reunamille on tutkimuksen kohteena, Nordin toteaa.
- VTI:llä tieverkon sopeutuminen ilmastonmuutokseen tuli selvityksen kohteeksi vähitellen 5-10 vuotta sitten. Nyt se on noussut yhä tärkeämpään asemaan. Se kohdistuu nyt myös rataverkkoon, teiden peruskunnostukseen ja uusien teiden suunnitteluun, Nordin lisää.
(Transportnet.se)