Ruotsin hallitus on antanut Transportstyrelsenille tehtäväksi suunnitella koeluontoisesti mahdollisuutta ajaa B-ajokortilla alle 4,25 tonnin vaihtoehtopolttoainella kulkevaa paketti/avolava-autoa.
- Tällä ehdotuksella helpotamme kevyimmän kuljetuskaluston sähköistymistä sillä, että entistä suurempi joukko kuljettajia voi ajaa raskaampia sähköautoja, infraministeri Andreas Carlsson perustelee.
Sähkö- ja kaasuajoneuvon käyttöä voi vaikeuttaa polttoainelaitteiston suurempi paino, joka äkkiä edellyttäisi C-ajokorttia kuljettajalta. C-ajokortinhaltijoista on pulaa ja sellaisen työllistäminen yli 3,5 tonnin kevyen kaluston kuljettamiseen tulee kalliiksi.
Transportstyrelseniltä vaaditaan suunnitelmaa 8. maaliskuuta 2024 mennessä.
(Trailer.se)