Ruotsin hallitus haluaa nopeasti Transportstyrelsenin esityksen, joka mahdollistaa hyötyauton painoraja nostamisen 3,5 tonnista 4,25 tonniin B-ajokortilla ajettavaksi ammattiliikenteessä. Ruotsi perustelee tarvetta ammattiliikenteen kuljettajapulalla, sähköistyksen edistämisellä ja sähköllä kulkevien paketti-ja avolava-autojen akkuvarustuksen painon lisäyksellä vanhasta 3,5 tonnin painorajasta.
EU:n jo monen mielestä liian pitkään vatvottuun monisäikeiseen ajokorttiuudistukseen sisältyy myös esitys kokonaispainorajan nostamiseksi 3,5:stä 4,25 tonniin B-ajokortilla. Ammattiajon edllytyksenä olisi kuitenkin B-kortilta vaadittava 2 vuoden ikä.
Suomi aikailee Ruotsin rinnalla. Nykyisessä direktiivissä edellytyksenä on, että voidaan osoittaa akkuvarustuksen nostaneen auton kokonaispainon 4,25 tonniin. Se vaatisi Suomessa todistusta siitä, mistä auton massan lisäys johtuu. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että alkuperäistä polttomoottoriautoa ja samaa autoa sähkövetoiseksi muutettuna verrattisiin, jolloin vasta voidaan todeta sähköistämisen nostaneen auton kokonaispainon yli 3,5 tonnin rajan. Usein tällaista todistusta ei olisi mahdollista esittää.LVM:stä todetaan.
Käytännössä Ruotsi etenee omaa tietään. Suomi jää edelleen odottamaan EU:n tulevaa direktiiviä asiassa.