Suomen rautateiden Itärata-projekti on valinnut Ruotsin tekniikkakonsultti Rejlersin kumppanikseen Itäradan suunnittelun jatkuessa.
Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan suunniteltu nk. Itärata on juklkisuuteen annettujen tietojen mukaan pantu "lepäämään" yhdessä Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Tampereen kaupungin yhdistävän Lentorarata-rautatien sekä Helsingin ja Turun yhdistävän Länsiradan (ent. "Turun Tunninjuna") kanssa odottamaan Suomen kansantalouden nousua nykyisestä lohduttomasta velkatiulanteestaan.
Ruotsalainen kuljetusalan uutisia julkaiseva Transportnet.se kertoo 8.10.2025 kuitenkin, että Itärata-projekti on sopinut suunnittelutyön jatkumisesta Rejlersin lisäksi toisenkin merkittävän suunnittelutoimiston kanssa
Rejlersin kanssa solmittu sopimus jatkuu vuoteen 2028 neljän vuoden jatko-optiolla. Suunnittelun on tarkoitus jatkua vuoteen 2030 ja uusi Itärata aloittaisi toimintansa 2040 mennessä.
Konsulttiyhtiö Rejlers on perheyhtiö ja perustettu 1942. Pääkonttori on Tukholmassa, henkilökuntaa on 2400 yli 80 toimistossa Suomessa, Norjassa ja Yhdistynissä Arabiemiraateissa.