Helsingin tukkutorilla kokeillaan nyt, miten ruokakassit koteihin ja tukkutilaukset ravintoloihin kulkevat konttipyörällä ja sähkömopolla ja haastavatko kevyet kuljetusvälineet näppäryydellään ja edullisuudellaan perinteiset jakeluautot.
Ruokakasseille ja ravintoloiden pienille tukkutilauksille on kaupungissa jatkuvaa kysyntää, mutta vielä toistaiseksi ei ole markkinoille ilmaantunut vaihtoehtoja perinteisille pakettiautoille, jotka ovat ruuhkien ja parkkipaikkojen armoilla ja joiden käyttö myös tuo kuljetuksille korkean lisähinnan. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki kokeilee nyt Helsingin Tukkutorilla yhdessä kuljetusyhtiö A2B:n kanssa toukokuun ajan, miten kevyet ja ympäristöystävälliset kulkuneuvot sopivat tavarankuljetuksiin kaupungissa.
“Tavoitteena on oppia, millaisiin kuljetuksin kevytajoneuvot soveltuvat, miten paljon kuljetuksille on kysyntää ja millainen kaupunki Helsinki on tehdä kuljetuksia konttipyörällä ja sähkömopolla. Selvitämme, millaisia uusia, kevyitä, ympäristöystävällisiä ja edullisia vaihtoehtoja on tarjolla, jotta kaupungin logistiikkaa voitaisiin kehittää toimivammaksi ja palveluja paremmaksi. Älykkäitä liikkumis- ja kuljetuspalveluja kehittämällä teemme Helsingistä maailman toimivinta kaupunkia”, kertoo projektipäällikkö Assi Rautanen Forum Virium Helsingistä.
Ruokakasseja, villiyrttejä ja hävikkiruokaa kevyesti ympäri kaupunkia
Sähkömopo- ja konttipyöräkuljetukset kulkevat toukokuun ajan ympäri Helsingin kantakaupunkia. Pyörillä kuljetetaan nyt muun muassa Forest Foodyn villiyrttejä ravintoloihin ja Ruokakauppa Reilun verkko-ostoksia asiakkaiden koteihin. Käynnissä ja käynnistymässä on myös erilaisia hävikkiruokakuljetuksia kouluruoasta leipomotuotteisiin. Seuraavaksi myös tuoreita vihanneksia kuljetetaan suoraan viljelijältä asiakkaille kantakaupungissa.
Kuljetuksista vastaavan A2B:n yrittäjä Tero Kakko näkee kokeiltavissa kulkuneuvoissa monia mahdollisuuksia.
”Uudet sähköiset tavarapyörät ovat nopeita, edullisia ja tehokkaita kuljetusvälineitä, kun liikutaan Helsingin kantakaupungissa. Niillä voidaan helposti kuljettaa isojakin määriä paketteja. Mielestäni tässä on kyse fillarilähettien uudesta paluusta Helsinkiin”, hän toteaa.
Kokeilu on osa Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanketta, jossa Helsingissä, Turussa ja Tampereella etsitään älykkäitä ratkaisuja kaupunkijakelun järjestämiseksi kevyesti ja ympäristöystävällisesti minimoiden jakeluliikenteen aiheuttamat melu-, päästö- ja ruuhkahaitat. Samalla etsitään kaupunkilaisten arkea helpottavia ratkaisuja.