MAN - Vaihtoautot


Video: Sensible 4.

Suomalaisen teknologiayhtiö Sensible 4:n automatisoimat robottiajoneuvot ajoivat onnistuneesti julkisen liikenteen palvelukokeilun Tampereen Hervannassa. Tammi–maaliskuussa toteutetussa pilotissa koettiin talven haastavat, vaihtelevat ääriolosuhteet.

Tampereella toteutetun 2,5 kuukautta kestäneen palvelukokeilun tavoitteena oli selvittää, kuinka robottiajoneuvot voivat tulevaisuudessa toimia osana julkista liikennettä sekä kerätä liikennöinnistä palautetta matkustajilta. Sensible 4:n automatisoimat Toyota Proace -sukkulabussit toimivat Hervannassa onnistuneesti syöttöliikenteenä ratikalle. Asiakaspalaute oli pääosin positiivista ja etenkin esteettömyyteen liittynyt palaute arvokasta.

“Robottiautot ajoivat sujuvasti ja meno tuntui turvalliselta. Siinä vaiheessa kun turvaoperaattori voidaan jättää ajoneuvoista pois ja ajoneuvot siirtyvät etäohjaukseen, saavutetaan myös kustannussäästöjä. Näkisin, että tulevaisuudessa tämänkaltaiset ajoneuvot voivat täydentää julkisen liikenteen palvelua tietynlaisilla reiteillä sekä matkustajamäärillä. Lisää testausta vielä tarvitaan, jotta voimme varmistua luotettavasta tuotantokäytöstä sekä siitä, että järjestelmä on kustannustehokas eli joko edullisempi tietyille alueille tai samalla hinnalla saadaan asukkaille parempaa palvelua”, kommentoi Mika Kulmala, projektipäällikkö Tampereen Kaupungilta. Siinä vaiheessa, kun robottiautot otetaan tuotantokäyttöön, ne luonnollisesti integroidaan myös osaksi reittiopasta sekä maksujärjestelmää.

Palvelukokeilu toteutettiin osana EU-rahoitteista SHOW-hanketta, joka tutkii, kuinka robottiautot toimivat osana tulevaisuuden urbaania liikennettä. SHOW-hankkeen kansallinen koordinaattori Pekka Eloranta Sitowiseltä on erittäin tyytyväinen talvisen kokeilujakson tuloksiin: ”Saimme paljon matkustajia kokeilemaan robottiautolla liikkumista sekä pystyimme keräämään tärkeää palautetta, kuten mitä esteettömän ja saavutettavan liikkumisen näkökulmasta tulee huomioida, jotta voimme tuoda palvelun kaikkien käyttäjäryhmien saataville.”

Myös Sensible 4:n liiketoimintajohtaja Jussi Suomela kokee pilotin hyvin onnistuneeksi: “Pilotti auttoi jälleen ymmärtämään paremmin asiakkaan sekä loppukäyttäjien tarpeita, etenkin esteettömyysnäkökulmasta. Autonomisen ajamisen ohjelmisto toimi erinomaisesti, vaikka olosuhteet olivat jopa poikkeuksellisen lumiset ja vaihtelevat - itseasiassa datan keräämiseen tämä talvi oli optimaalinen.”

Pilotointi tukee Tampereen kaupungin tavoitetta olla älykaupunkikehityksen pioneeri. Kokeilu oli onnistunut esimerkki monen eri tahon yhteistyöstä ja sen avulla saatiin oppeja ja kokemusta myös muihin hankkeisiin. Hervannan autonomisen ajamisen testialue tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia testata uusia palveluja todellisessa kaupunkiympäristössä.  

“Testireittejä suunnitellaan ja kehitetään testaajien tarpeiden sekä kiinnostuksen mukaan. Robottiautokokeilun kaltaista toimintaa haluaisimme enemmänkin nähdä Hervannan testialueella. Syksyllä alkaa myös uusi EU-rahoitteinen hanke, jossa kehitetään eteenpäin digitaalista infrastruktuuria saadun palautteen perusteella”, mainitsee Markku Niemi, älykaupunkikehityksen ohjelmajohtaja Business Tampereesta.

Äärimmäistä kylmyyttä ja lumimyrskyjä 

Talvi oli maailmalla, mutta myös Suomen mittakaavassa äärimmäinen. Elohopea painui alle -20 asteen ja lunta satoi taivaan täydeltä niin, että aurauskalustolla oli työ pysyä mukana: Lumivallit veivät kaistaa kauas katukiveyksestä, tiemerkinnät olivat jään sekä lumen peittämät ja lumikasoja kertyi matkan varrelle. Palvelukokeilun aika koettiin myös jäätävää tihkua ja lopulta lämpötilan vaihtelu plus- ja miinusasteiden välillä aiheutti melkoista liukkautta.

“Totta kai olemme Suomessa kehitystyötä tehdessämme tottuneet huonoihin olosuhteisiin sekä lumeen ja siksi Sensible 4:n teknolgia toimiikin niin hyvin myös täällä pohjolassa. Äärimmäinen talvi oli todella hyvää kokemusta tulevaisuutta ajatellen, sillä myös näissä olosuhteissa robottiautojen tulee toimia moitteetta”, sanoo Suomela. Oppia kertyi myös vuoropysäköinnin vaikutuksesta.

Sensible 4 jatkaa toimintaa myöhemmin tänä vuonna Norjassa, Sveitsissä, Japanissa sekä Saksassa.

Palvelukokeilu pähkinänkuoressa

- Paikka: Hervanta, Tampere
- Ajankohta: 3.1.-10.3.2022 (Ma-Pe)
- Ajetut kilometrit: 5600 km
- Ajotunnit: 560 h
- 1670 matkustajaa
- Max 30 km/h nopeus
- 3,5 km pituinen reitti
- Haastavat olosuhteet (Jopa alle -20 astetta, Rankkaa lumisadetta, Jäätävää tihkua, Liukkautta)

Sensible 4 Oy on suomalainen itseajavien autojen ohjelmistoa kehittävä teknologiayhtiö. Yrityksen ainutlaatuinen teknologia yhdistää useiden sensorien tuottamaa informaatiota ohjelmistoon tavalla, joka mahdollistaa ajoneuvojen toiminnan erilaisissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa. Vuonna 2022 Sensible 4 julkaisee ensimmäisen kaupallisen, kaikissa sääolosuhteissa toimivan itsestään ajavien ajoneuvojen ohjelmistotuotteen, Dawnin. Dawn on SAE Level 4 -tuote, joka on suunnattu viimeisten kilometrien robottibusseihin ja logistiikkaan.