MAN - Vaihtoautot

(Kuva: Cruise)

Mielenosoituksista huolimatta San Franciscon viranomaiset ovat antaneet valoa autonomisten ajopalvelujen leviämiselle. Osallistuvat yritykset saavat jälleen toivoa teknologian tulevaisuudesta.

San Franciscosta on tulossa ainutlaatuinen koekenttä robotaksipalveluille. Yhtiöt Waymo ja Cruise ovat saaneet perusluvan kuljettaa maksavia matkustajia koko kaupungin alueella ympäri vuorokauden ilman turvakuljettajaa.

Kalifornian sääntelyviranomainen CPUC ohitti viime viikolla tekemällään päätöksellä kunnallisen liikenneyhtiön ja joidenkin asukkaiden vastustuksen.

Laajamittainen testaus on nyt mahdollista

Jatketun luvan myötä sitä voidaan nyt miljardien investointien jälkeen testata ensimmäistä kertaa suuressa mittakaavassa, jotta nähdään kuinka hyvin itseajavien autojen liiketoimintamalli toimii. Ajoneuvot ovat kalliita. Siksi niiden on oltava mahdollisimman kovassa käytössä ansaitakseen rahaa. Robotaxi voikin olla ajossa 20 tuntia vuorokaudesta.

Kriitikot sanovat, että kuljettajattomat autot tukkivat toisinaan tiet ohjelmistovirheiden vuoksi, mikä haittaa liikennettä ja pelastuspalveluiden työtä. Silminnäkijöiden videot risteyksiin jumiutuvista risteilyautoista kiertävät Internetissä. 

Kannattajat taas näkevät etuna korkeamman turvallisuustason, koska toisin kuin ihmissiä, tietokoneita ei voida häiritä ratissa.

 

Uusi robottiakseli ilman ohjauspyörää ja polkimia suunnittelussa

Waymo on Googlen sisaryhtiö, Cruisen omistaa autojätti General Motors. Molemmat yhtiöt ovat testanneet itseohjautuvia autoja San Franciscossa vuosia. Tällä hetkellä osa heidän ajoneuvoistaan ​​on jo tiellä ilman, että ihminen on ratissa. Tässä tapauksessa vain Cruise sai ottaa rahaa matkustajilta – ja vain yöllä. Waymo-autoissa piti olla turvakuljettaja kaupallisilla matkoilla.

Cruise näkee San Franciscon täydellisenä testausalustana robottiautojen ohjelmistojen harjoittamiselle. "Jos voimme antaa itseohjautuvien autojen ajaa San Franciscon kaltaisessa kaupungissa, jossa on sumua, mäkiä ja liikennettä - ne toimivat melkein missä tahansa", Cruisen pomo Kyle Vogt huomautti äskettäin. Toiminta laajenee myös muihin Yhdysvaltojen kaupunkeihin. Waymo hylkäsi itseohjautuvien kuorma-autojen kehittämisen keskittyäkseen robottaksiin.

CPUC:n päätös avaa oven uudenlaisen robotaksin kaupalliseen käyttöön ilman ohjauspyöriä ja polkimia. Nyt Cruise ja Waymo käyttävät sähköautoja, jotka on muutettu itseohjautuviksi autoiksi. Myös Zoox, joka nyt kuuluu Amazonille, haluaa saada tällaisia ​​ajoneuvoja tielle.

Samalla teknologian kustannusten pitäisi laskea. Cruise ja GM kehittävät parhaillaan teknistä alustaa tuleville robottitakseille, jotka ovat 75 prosenttia halvempia, Vogt sanoi heinäkuussa. Se pitäisi ottaa käyttöön ensi vuoden loppuun mennessä. Silloin "maaginen kynnys", joka on alle dollari maililta, on näköpiirissä kustannusten kannalta, jolloin useimmille ihmisille on halvempaa ajaa robotaksia kuin omistaa auto.

 

Itseohjautumiseen liittyvä euforia on laantunut

Kunnallispalveluista vastaava CPUC hyväksyi palveluiden laajentamisen useita tunteja kestäneen kuulemisen jälkeen kolmen läsnä olevan neljän komissaarin enemmistöllä. Samanaikaisesti harkitaan toista kuulemista, jossa on alustava väliarviointi, syksyllä.

Itseohjautumiseen liittyvä euforia on laantunut huomattavasti viime vuosina. Tekniikka osoittautui vetävän enemmän aikaa ja rahaa kuin monet alan toimijat alun perin luulivat. Jotkut yritykset luovuttivat sillä välin.

Esimerkiksi ajopalveluvälittäjä Uber myi robottiautodivisioonansa. Apple puolestaan ​​jatkaa testiautojensa ajamista Piilaakson ympärillä. Saksassa Inteliin kuuluva yritys Mobileye haluaa perustaa robotaksipalvelun.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!