Kölnin rengasmessut nostivat pintaan kasvavan ongelman renkaiden ostajille: paketti- ja SUV-autojen sekä pickupien ja keveiden lava-autojen rengasmarkkinat hajoavat "erikoistyyppi-viidakkoon", joita ostajakunnan on käytännössä lähes mahdotonta hallita.
Kesä-ja talvirenlkaiden lisäksi ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut nk. allseason-renkaat kasvattavat nopeasti markkinaosuuksiaan ja lisäävät kilpailua samoista ostajista. Lisäksi on "tavallisten" renlkaiden rinnalle syntynyt SUV-autoille osoitetut "SUV-erikoisrenkaat". Samaan kilpailuun liittyy myös uutena luokkana "sähköautojen erikoisrenkaat". Eikä siinä kaikki. Uusi HL-rengastyyppi (HL = heavy load) raskaan painoluokan SUV-, sähkö-, hybridi-, paketti-, kevytkuorma-autoille suunnattu rengas, jolla Continental on ensimmäisenä avaamassa tarjontaa 101-kuormaindexin autoille (825 kg).
Uusien rengastyyppien kilpailu kohdistuu pääasiassa autoihin, jotka käyttävät 17-24 tuuman renkaita/vanteita. Luokka on kasvamassa kovaa vauhtia. Mukaan tulee yhä enemmän myös "pieniksi" katsottuja henkilöautoja laajenevan rengasmarkkinoinnin kohteiksi.
(Vogel)