MAN - Vaihtoautot

Suomen Rengaskierrätyksen kiertotalouslaitos jalostaa vanhat autonrenkaat uusiokumiksi teollisuudelle. Kotimainen uusioraaka-aine helpottaa kohoavista markkinahinnoista ja vaihtelevasta saatavuudesta aiheutuvaa painetta ja pienentää valmiin tuotteen ympäristöjalanjälkeä. Asiakkaat halutaan mukaan jo rakennusvaiheessa, jotta uusioraaka-aine sopii yritysten tuotannon ja markkinoiden tarpeisiin.

Avainraaka-aineiden saatavuus vaihtelee ja hinta nousee. Samalla mukana jatkuvasti suurempi tarve pienentää koko arvoketjun ympäristöjälkeä. Siksi monessa kumi- ja muovituotteita valmistavassa yrityksessä etsitään nyt korvaavia ja mielellään uusioraaka-aineita.

”Pioneeriyritykset katsovat huomiseen ja varautuvat siihen, että omalla toimialalla tuotteita ei voida, tai edes lain mukaan ehkä kohta saada valmistaa kokonaan neitseellisistä raaka-aineista”, kiertotalouden asiantuntijayritys Apila Groupin palvelujohtaja Pirjo Rinnepelto sanoo.
Koronavirus ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan kiristävät kansainvälistä raaka-ainekauppaa vielä pitkään.

On vain yksi ratkaisu: olemassa olevia materiaaleja hyödynnettävä nykyistä tehokkaammin.

Rengas muuttuu huoltovarmaksi jauheeksi
Siksi tuottajayhteisö Suomen Rengaskierrätys Oy rakentaa parhaillaan Lopelle kiertotalouslaitosta. Kun renkaiden metallit ja kuidut on irrotettu uusiokäyttöön, rengasmateriaali hienonnetaan laitoksessa puhtaaksi, granuuli- tai jauhemaiseksi uusiokumiksi.

”Testien mukaan jauhe soveltuu erilaisiin kumi- ja muovituotteisiin korvaamaan neitseellisiä raaka-aineita ja tuomaan lisäominaisuuksia materiaaliin. Muoveissa uusiokumilla voidaan vaikuttaa esimerkiksi tuotteiden iskulujuus- ja tärinänvaimennusominaisuuksiin”, Rinnepelto kertoo.
Suomen Rengaskierrätys ja Apila Group ovat jo valmistaneet monenlaisia prototyyppejä. Uusiokumilla voidaan korvata jopa yli puolet valmiit muovituotteen, kuten pulkan, frisbeen, eristeen, tiivisteen, veneen lepuuttajan tai auton moottoritilan suojuksen tarvitsemasta, neitseellisestä raaka-aineesta.

”Tuotamme korkealaatuista uusioraaka-ainetta erittäin kilpailukykyiseen hintaan materiaalista, jonka saatavuus on hyvä ja tasainen. Se luo lisäarvoa ja yhä tärkeämpää huoltovarmuutta kumi- ja muoviteollisuudelle”, Suomen Rengaskierrätyksen myynti- ja markkinointijohtaja Thomas Söderström
sanoo.

Materiaali tuotetaan markkinoita varten
Kiertotalouslaitoksen koekäyttö alkaa loppuvuodesta 2022. Moni yritys on jo ilmaissut kiinnostuksensa uusioraaka-ainetta kohtaan.

”Haluamme mukaan yrityksiä, joilla on aito halu kehittää tuotteita ja niiden raaka-ainepohjaa. Kun sekä valmistava teollisuus että raaka-aineen tuottaja ovat Suomessa, suunnittelu on helpompaa. Tieto kulkee, jolloin resepteihin ja testaukseen päästään nopeasti kiinni”, Rinnepelto sanoo.
Hän kehottaa uusia raaka-aineita etsiviä valmistavan teollisuuden yrityksiä lähtemään heti rakennusvaiheessa mukaan. Näin uusioraaka-aineelta vaadittavat ominaisuudet saadaan heti selville, ja laitoksen tuotantoa voidaan säätää vaatimusten mukaan. Tuotteiden reseptiikassa tärkeintä on, että
valmistettu lopputuote täyttää sille asetetut vaatimukset.

”Vaikka olisi miten hienot raaka-aineet, sillä ei ole merkitystä, jos tuote ei toimi. Raaka-aineen ominaisuudet puolestaan selviävät parhaiten vain yhteistyössä teollisuuden kanssa, ja siksi haluamme yrityksen mukaan heti alussa”.

Vastuullinen raaka-aine pitää yrityksen kilpailussa mukana
Kotimainen uusioraaka-aine on tärkeä työkalu ilmastonmuutoksen hillinnässä ja maapallon kantokyvyn säilyttämisessä. Yrityksille uusiomateriaalin käyttö puolestaan mahdollistaa arvoketjun ja oman toiminnan ympäristöjalanjäljen pienentämisen. Tähän tähtää myös EU:n Green Deal -ohjelma.

”Liike-elämässä vastuullisuus ymmärretään laajasti, ja niin hiilijalanjäljen pienentämisestä kuin maapallon kantokyvyn suojelemisestakin on vahva yhteisymmärrys. Uusiokumi on yksi tehokas työkalu sen ympäristöjalanjäljen pienentämiseksi”, Söderström sanoo.
Alkuvaiheessa kiertotalouslaitos käsittelee uusioraaka-aineeksi noin 20 000 tonnia rengasta vuodessa, ja määrää voidaan kasvattaa helposti. Lääke- ja elintarviketeollisuuden muoveja lukuun ottamatta uusiomateriaali sopii lähes kaikkiin kumi- ja muovituotteisiin.

”On järkevää hyödyntää kotimaista uusiomateriaalia niissä tuotteissa, joissa se on mahdollista. Meillä on hyvä arvaus siitä, mihin tuotteisiin ja minkälaisella seossuhteella materiaali sopii, mutta vain teollisuuden kanssa keskustelemalla pääsemme arvauksista lyhintä reittiä markkinoille sopiviin tuotteisiin”, Rinnepelto sanoo.

Suomen Rengaskierrätyksen kiertotalouslaitos jalostaa vanhat autonrenkaat uusiokumiksi teollisuudelle. Kotimainen uusioraaka-aine helpottaa kohoavista markkinahinnoista ja vaihtelevasta saatavuudesta aiheutuvaa painetta ja pienentää valmiin tuotteen ympäristöjalanjälkeä. Asiakkaat halutaan mukaan jo rakennusvaiheessa, jotta uusioraaka-aine sopii yritysten tuotannon ja markkinoiden tarpeisiin.

Avainraaka-aineiden saatavuus vaihtelee ja hinta nousee. Samalla mukana jatkuvasti suurempi tarve pienentää koko arvoketjun ympäristöjälkeä. Siksi monessa kumi- ja muovituotteita valmistavassa yrityksessä etsitään nyt korvaavia ja mielellään uusioraaka-aineita.
”Pioneeriyritykset katsovat huomiseen ja varautuvat siihen, että omalla toimialalla tuotteita ei voida, tai edes lain mukaan ehkä kohta saada valmistaa kokonaan neitseellisistä raaka-aineista”, kiertotalouden asiantuntijayritys Apila Groupin palvelujohtaja Pirjo Rinnepelto sanoo.

Koronavirus ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan kiristävät kansainvälistä raaka-ainekauppaa vielä pitkään.

On vain yksi ratkaisu: olemassa olevia materiaaleja hyödynnettävä nykyistä tehokkaammin.

Rengas muuttuu huoltovarmaksi jauheeksi
Siksi tuottajayhteisö Suomen Rengaskierrätys Oy rakentaa parhaillaan Lopelle kiertotalouslaitosta. Kun renkaiden metallit ja kuidut on irrotettu uusiokäyttöön, rengasmateriaali hienonnetaan laitoksessa puhtaaksi, granuuli- tai jauhemaiseksi uusiokumiksi.

”Testien mukaan jauhe soveltuu erilaisiin kumi- ja muovituotteisiin korvaamaan neitseellisiä raaka-aineita ja tuomaan lisäominaisuuksia materiaaliin. Muoveissa uusiokumilla voidaan vaikuttaa esimerkiksi tuotteiden iskulujuus- ja tärinänvaimennusominaisuuksiin”, Rinnepelto kertoo.

Suomen Rengaskierrätys ja Apila Group ovat jo valmistaneet monenlaisia prototyyppejä. Uusiokumilla voidaan korvata jopa yli puolet valmiit muovituotteen, kuten pulkan, frisbeen, eristeen, tiivisteen, veneen lepuuttajan tai auton moottoritilan suojuksen tarvitsemasta, neitseellisestä raaka-aineesta.

”Tuotamme korkealaatuista uusioraaka-ainetta erittäin kilpailukykyiseen hintaan materiaalista, jonka saatavuus on hyvä ja tasainen. Se luo lisäarvoa ja yhä tärkeämpää huoltovarmuutta kumi- ja muoviteollisuudelle”, Suomen Rengaskierrätyksen myynti- ja markkinointijohtaja Thomas Söderström
sanoo.

Materiaali tuotetaan markkinoita varten
Kiertotalouslaitoksen koekäyttö alkaa loppuvuodesta 2022. Moni yritys on jo ilmaissut kiinnostuksensa uusioraaka-ainetta kohtaan.

”Haluamme mukaan yrityksiä, joilla on aito halu kehittää tuotteita ja niiden raaka-ainepohjaa. Kun sekä valmistava teollisuus että raaka-aineen tuottaja ovat Suomessa, suunnittelu on helpompaa. Tieto kulkee, jolloin resepteihin ja testaukseen päästään nopeasti kiinni”, Rinnepelto sanoo.

Hän kehottaa uusia raaka-aineita etsiviä valmistavan teollisuuden yrityksiä lähtemään heti rakennusvaiheessa mukaan. Näin uusioraaka-aineelta vaadittavat ominaisuudet saadaan heti selville, ja laitoksen tuotantoa voidaan säätää vaatimusten mukaan. Tuotteiden reseptiikassa tärkeintä on, että
valmistettu lopputuote täyttää sille asetetut vaatimukset.

”Vaikka olisi miten hienot raaka-aineet, sillä ei ole merkitystä, jos tuote ei toimi. Raaka-aineen ominaisuudet puolestaan selviävät parhaiten vain yhteistyössä teollisuuden kanssa, ja siksi haluamme yrityksen mukaan heti alussa”.

Vastuullinen raaka-aine pitää yrityksen kilpailussa mukana
Kotimainen uusioraaka-aine on tärkeä työkalu ilmastonmuutoksen hillinnässä ja maapallon kantokyvyn säilyttämisessä. Yrityksille uusiomateriaalin käyttö puolestaan mahdollistaa arvoketjun ja oman toiminnan ympäristöjalanjäljen pienentämisen. Tähän tähtää myös EU:n Green Deal -ohjelma.

”Liike-elämässä vastuullisuus ymmärretään laajasti, ja niin hiilijalanjäljen pienentämisestä kuin maapallon kantokyvyn suojelemisestakin on vahva yhteisymmärrys. Uusiokumi on yksi tehokas työkalu sen ympäristöjalanjäljen pienentämiseksi”, Söderström sanoo.

Alkuvaiheessa kiertotalouslaitos käsittelee uusioraaka-aineeksi noin 20 000 tonnia rengasta vuodessa, ja määrää voidaan kasvattaa helposti. Lääke- ja elintarviketeollisuuden muoveja lukuun ottamatta uusiomateriaali sopii lähes kaikkiin kumi- ja muovituotteisiin.

”On järkevää hyödyntää kotimaista uusiomateriaalia niissä tuotteissa, joissa se on mahdollista. Meillä on hyvä arvaus siitä, mihin tuotteisiin ja minkälaisella seossuhteella materiaali sopii, mutta vain teollisuuden kanssa keskustelemalla pääsemme arvauksista lyhintä reittiä markkinoille sopiviin tuotteisiin”, Rinnepelto sanoo.