MAN - Vaihtoautot

Renault Trucks lisää tarjontaansa uuden kevyen hyötyajoneuvon, Renault Trucks E-Tech Traficin, joka tulee myyntiin vuonna 2023 keskikokoisten pakettiautojen segmentissä. Renault Trucks E-Tech Trafic on suunniteltu kaupunkiajoon.

Pakettiautosta on saatavana useita kokoonpanoja: kolme pakettiautoversiota (L1H1, L2H1, L2H2), kaksi kaksoisohjaamoversiota (L1H1 ja L2H1) ja lavaversio. 

Sähkö-Traficin voi valita kahdella koripituudella (5,08 ja 5,48 metriä), joista pitkäkorisessa on kaksi korkeusvaihtoehtoa korkeutta (1,967 ja 2,498 metriä). Niiden lisäksi hieman myöhemmin valikoima laajenee myös alustaversiolla, joka on päällirakennettavissa lähes mihin tahansa käyttötarkoitukseen sopivaksi.

Kuormatilan koko vaihtelee umpikoristen versioiden välillä 5,8:sta 8,9:ään kuutiometriin. Sen lisäksi ohjaamossa on tilaa pikkutavaroille peräti 88 litraa, josta lähes 20 litraa kojelaudassa, 14,6 litraa ovissa ja 54 litraa matkustajien penkin alla.

Pitkäkorisella Trafic E-Tech electricillä voi kuljettaa jopa 4,15 metriä pitkiä tavaroita väliseinän läpilastausluukun ansiosta. Vetomassa on 750 kiloa ja kantavuus suurimmillaan lähes 1,1 tonnia.

H2-version mukava 1 898 mm sisäkorkeus riittää seisomaan pystyssä tavaratilassa.

Renault esitteli ensimmäisenä pakettiautovalmistajana luokassaan Traficissa liikkuvan toimistojärjestelmän. Kaatamalla keskimmäisen selkänojan eteen, ohjaamoon saa kätevän pöydän työkäyttöön tai esimerkiksi ateriointia varten, sekä kirjoitusalustan ja tietokonelokeron muistiinpanoille.

Saatavilla on myös perinteisen hansikaslokeron tilalle 6,6 litran kokoinen esiin vedettävä Easy Life-vetolaatikko.

 

Renault Trucks E-Tech Trafic

Uuden Renault Trucksin sähköauton voimanlähteenä on 90 kW sähkömoottori, ja sen vetokapasiteetti on 920 kg. Siinä on 52 kWh akku ja 297 km WLTP:n toimintasäde yhdistetyssä syklissä: yksi markkinoiden parhaista sähköenergiankulutusluvuista 18,7 kWh:lla, mikä auttaa vähentämään ajoneuvon käyttökustannuksia. Se voidaan ladata 15 %:sta 80 %:iin 60 minuutissa pikalatauksella (DC). 

Valittavissa on myös 90 km/h nopeusrajoittimella varustettu long range -versio, jonka yhdistetty WLTP-toimintamatka on 322 kilometriä.

Trafic E-Tech tarjoaa monipuoliset latausvaihtoehdot; 7,4 kW yksivaiheinen, ja ainoana luokassaan 22 kW kolmivaiheinen AC-lataus, jonka avulla yleisimmistä yleisistä Type 2-latauslaitteista saa 50 kilometrin verran WLTP-toimintamatkaa vain alle 25 minuutissa.

Lisäksi ensi vuoden aikana valikoima lisääntyy 50 kW:n CCS-pikalatauksen muodossa. Ajoakulle on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Mikäli kapasiteetti putoaa tuona aikana tai kilometri-määrällä alle 70 prosentin, vaihdetaan ajoakku veloituksetta.

Suomeen loppuvuodesta

Renault Trafic E-Tech electricin valmistus alkaa Ranskassa Sandouvillen tehtaalla vaiheittain eri korimallien osalta (ensin pitkä korimalli ja lyhyt versio hieman myöhemmin) lokakuusta alkaen.

Ennakkomyynti alkanee Suomessa lokakuun aikana, jolloin myös hinnat julkistetaan. Suomeen ensimmäiset Trafic E-Tech electricit ovat saapumassa loppuvuonna.