Renault Trucksin uudet täyssähkökuorma-autot, T E-Tech ja C E-Tech on varustettu joko kahdella tai kolmella sähkömoottorilla, joiden yhteisteho on jopa 490 kW (666 hv) ja Optidriver-vaihteistolla. Uutuusmallit, joiden sallittu kokonaismassa on 44 tonnia, myynti alkaa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.
Renault Trucks on jo noin kymmenen vuotta valmistanut ja vuodesta 2020 lähtien myöskin tarjonnut aktiivisesti sähkökuorma-autoja asiakkailleen. Valmistajan panostus näkyykin myyntiluvuissa. Renault Trucks kertoo toimittaneensa vuonna 2021 asiakkailleen 249 sähkökuorma-autoa ja saaneensa niistä 613 uutta tilausta.
Nyt Renault Trucks on asettanut tavoitteensa entistä korkeammalle. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä valmistajan myymistä ajoneuvoista 50 prosenttia on sähkökäyttöisiä ja vuoteen 2040 mennessä kaikkia myydyt ajoneuvot ovat hiilineutraaleja.
Kunniahimoisia tavoitteitaan tukeakseen Renault Trucks on siirtyi maaliskuun alkupuolella uuteen aikakauteen. Edistääkseen kuljetusyritysten pyrkimyksiä kohti hiilineutraaliutta valmistaja käynnisti E-Tech-malliston marssittamisen markkinoille. Tuore E-Tech-mallisto korvaa sähkökuorma-autojen nykyisen Z.E.-malliston. E-Tech-tarjonta käsittää kuorma-autojen lisäksi kattavat asiakkaiden energiasiirtymää helpottavat tukipalvelut. Neliportaisen kokonaisvaltaisen käytännön tuen tavoitteena on tasoittaa ja helpottaa asiakasyritysten siirtymistä käyttämään ja hyödyntämään tehokkaasti sähkökuorma-autoja.
Renault Trucks ryhtyi 8.maaliskuuta alkaen käyttämään 3,1-26 tonnisesta täyssähkökuorma-automallistostaan nimitystä E-Tech. Markkinoilla jo olevasta mallistosta käytetään jatkossa informatiivisesti onnistuneempia ja myyvempiä mallinimiä eli Master E-Tech (3,1-3,5 tonnia), D 16T E-Tech ja D Wide 19T&26T E-Tech.
Vuonna 2023 Renault Trucksin täyssähköisten E-Tech-ajoneuvojen valikoima laajenee kahdella uudella mallilla, joiden sallittu kokonaismassa on jopa 44 tonnia. Uutuuksista T E-Tech on tarkoitettu aluekuljetuksiin ja C E-Tech maansiirtokuljetuksiin.
Uutuudet tulevat olemaan tilattavissa 2-6 litiumioniakulla, joiden kapasiteetti on 180-540 kWh. Asiakkaan valitsemasta akustosta riippuen Renault Trucksin uusilla raskailla malleilla – T E-Tech ja C E-Tech – on mahdollista ajaa yhdellä latauksella jopa 300 km ja tunnin välilatauksella 500 km (250 kW:n pikalataus).
Uutuusmalleja tarjotaan asiakkaille 4x2- ja 6x2-vetoautoina sekä 4x2-, 6x2- ja 8x4-tridem tasakuorma-autoina.
Renault Trucksin kuulumisista, täyssähköautoista ja uutuuksista kerrotaan lisää Auto, tekniikka ja kuljetus-lehden seuraavassa numerossa.