Renault tuo uutuuden sähköautomarkkinoille. Uudessa Scenic E-Tech 100% electricissä on mainio tilojen, ominaisuuksien ja hinnan suhde. Edullisimman 60 kWh comfort range -ajoakulla varustetun version hinta on 43 390 euroa, ja yli 600 kilometrin toimintamatkan antavalla 87 kWh long range -ajoakulla hinnat lähtevät 50 990 eurosta.
Renaultilla on kaksi sähköistymisen tasoa, joista ensimmäinen on eritasoiset hybridit kattava E-Tech hybrid. Sähköautot ovat korkeammalla E-Tech electric -tasolla, johon kuuluvat autot eivät aiheuta lainkaan paikallisia päästöjä. Tähän saakka Renaultin täyssähköisiä henkilöautoja ovat olleet ensimmäinen Zoe ja uutta aikaa edustava Megane E-Tech electric. Parin vuoden sisällä ovat tulossa kompaktit R5 ja R4, mutta ennen niitä esitellään nyt Scenic E-Tech electric.
Täysin uusi Renault Scenic E-Tech electric ei ole tila-auto, sillä se on koriltaan matalampi. Matalammalla korilla pienennetään ilmanvastusta ja parannetaan ajettavuutta. Scenic ei myöskään ole katumaasturi tai farmari, vaan jotain muuta.
Täysin uuden Scenic E-Tech electricin akseliväli on 2,785 metriä eli sitä on kymmenen senttiä enemmän kuin Meganessa. Vaikka Scenic on 27 senttiä Meganea pidempi, jää sen kori kuitenkin alle 4,5 metriin. Tiloja tuovat korin lähes kymmenen senttiä suurempi leveys (1,86 m) sekä 1,57 metriin kasvanut korkeus (+ 70 mm).
Kuutiomaiseen tavaratilaan voi lastata kuljetettavaa 545 litran verran. Kun kaikki selkänojan kolme osaa taittaa eteen, kasvaa tila 1 670 litran kokoiseksi. Auton vetokyky on 1100 kg.
Vielä enemmän valoisuutta sisälle saa, mikäli valitsee Renault Rafalessa esitellyn yhdessä Saint-Gobainin kanssa kehitetyn Solarbay-lasi-panoraamakaton. Sen AmpliSky-tekniikka, jossa lasin voi himmentää tai kirkastaa segmentti kerrallaan, korvaa tavalliset lasiruudut.
Älykäs lasikatto toimii Google Assistantin ääniohjauksella tai napin painalluksella. Ajaja ja matkustajat voivat valita kattoon neljä asetusta. Katto voi olla kokonaan kirkas tai himmeä, minkä lisäksi saa erikseen pelkästään etuosan kirkkaaksi ja takaosan himmeäksi tai päinvastoin. Älykkään rakenteensa ansiosta Solarbay-panoraamakatolla varustetussa autossa on 30 mm enemmän pääntilaa tavalliseen verholla toteutettuun ratkaisuun verrattuna.
Takapenkkiläisten mukavuutta parantaa tekninen älylaitteiden käyttöä varten kehitetty takapenkin keskikyynärnoja. Siinä on kaksi USB-porttia laitteiden lataamiselle, tilaa tableteille ja älypuhelimille, joita varten kääntyy esiin kaksi tukea, joihin ne on helppo asettaa katselua varten.
OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä on entistäkin monipuolisempi ja viihdyttävämpi. Siihen on saatavissa Google Playstä yli 50 sovellusta, jotka pitävät pirteänä pitkälläkin matkalla. Niiden joukossa on uusi Gameloftin vain Renaultille suunnittelema SongPop, jossa kilpaillaan siitä, kuka arvaa parhaiten kappaleiden nimet.
Renault Scenicissä on edelleen kehitetty versio reilu vuosi sitten Megane E-Tech electricissä esitellystä digitaalisesta OpenR-ohjaamosta. Siinä on kaksi näyttöä, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä. Ne ovat saaneet uuden grafiikan ja visuaalisen ilmeen, joka on entistä modernimpi ja kirkkaudeltaan huippuluokkaa.
MultiSence auttaa säätämään ajo- ja matkustuskokemuksen mielialan mukaan. Valittavana on neljä vaihtoehtoa, jotka ovat Comfort, Sport, Eco ja omien mieltymysten mukaan tehtävät säädöt. Esivalitut ajotilat vaihtavat matkustamon värejä, lämpötilaa sekä näyttöjen antia. Lisäksi ne vaikuttavat kuljettajan istuimen säätöihin sekä ajoon liittyviin asioihin, kuten ohjaustuntoon ja moottorin toimintaan.
Täysin uudessa Renault Scenic E-Tech electricissä käytetään Allianssin skaalattavan CMF EV -perusrakenteen uutta versiota. Akseliväli on kymmenen senttiä pidempi kuin Meganessa ja leveyttä on saman verran enemmän. Kääntöympyrä on 10,9 metriä.
Moottoriksi voi valita toisen kahdesta vierasmagnetoidusta tahtimoottorista, joissa ei käytetä lainkaan harvinaisia metalleja. Moottoreiden tehot ovat 125 kilowattia (170 hv) ja 162 kilowattia (220 hv) ja vääntömomentit vastaavasti 280 ja 300 newtonmetriä.
Ajoakun energiasisältö on joko 60 tai 87 kilowattituntia, joilla toimintamatkat ovat 420 ja 620 kilometriä (WLTP-normin mukaan, odottaa vahvistusta). Suomeen tuotavissa Sceniceissä on vakiona 22 kilowatin laturi kolmivaihevirtaa varten. Pikalatauksessa maksimiteho on isompiakkuisessa 150 kilowattia ja silloin ajoakkuun saa puolessa tunnissa noin 50 kWh virtaa. Mikäli käyttää auton Google Maps navigointia ja asettaa sinne etukäteen latauspisteen, auto valmistelee ajoakun mahdollisimman tehokasta latausta varten.
Uusi 87 kWh:n long range akku koostuu 12 moduulista, jotka voidaan vaihtaa erikseen.
Renault esitteli vuonna 2022 Scenic Visionin, jolla haluttiin kertoa valmistajan tavoitteesta ottaa ympäristö huomioon entistä paremmin. Pitkällä tähtäimellä vuodesta 2040 alkaen Renaultin valmistamat autot ovat koko elinkaarensa ajan hiilidioksidivapaita.
Matkalla tuohon päämäärään Renault haluaa, että vuonna 2030 kierrätysmateriaalien osuus on vähintään kolmannes auton omamassasta. On hyvin mahdollista, että tuo tavoite saavutetaan jo aiemmin, sillä täysin uudessa Scenic E-Tech electricissä kierrätysmateriaalien osuus auton painosta on jo 24 prosenttia.
Esimerkiksi Techno- ja Esprit Alpine -varustetasoissa istuinverhoilu on tehty kokonaan kierrätetyistä muovipulloista ja turvavöistä. Nahkaa autossa ei käytetä enää ollenkaan ja Renault on luopumassa sen käytöstä kaikissa autoissaan vuoden 2025 loppuun mennessä.
Uudessa Scenicissä 37 prosenttia teräsosista tehdään kierrätetystä teräksestä ja konepellin sekä ovien alumiinista 80 prosenttia on kierrätettyä. Uudenlaisen panoraama-lasikaton lasista vain puolet on uutta lasia, minkä lisäksi elinkaaren päätyttyä se voidaan kierrättää 90 prosenttisesti.
Hinnat lähtevät Renault Scenic E-Tech electric 170 hv comfort range (60 kWh) evolutionin 43 390 eurosta. Vakiovarusteena siinä on mm. mukautuva vakionopeudensäädin, älyavainkortti, Arkamys äänentoisto, lämmitettävä ohjauspyörä sekä peruutuskamera. 2 600 euron hintaerolla saa seuraavan varustetason eli technon ja silloin autoon saa lisäksi esimerkiksi sähkötoimisen takaluukun, adaptive vision -valot sumuvalotoiminnolla, automaattiset kaukovalot, openR link suurella 12” näytöllä, Google Maps 5 vuoden yhteyspalvelulla, ingenious® - takakyynärnojan ja multi-sense ajotilat.
Maksamalla 5 000 euroa enemmän (50 990 €) saa 220 hv long range (87 kWh) technon. Sen yläpuolella on urheilullista tyyliä painottava 52 990 euroa maksava esprit Alpine, joka tuo varustetason ensimmäistä kertaa sähköautoon sekä mallisarjan huipulla 54 490 euron hintainen iconic.