Renault Trucks pomo Bruno Blin mainitsee Sveitsin esimerkkinä, kuinka sähkökuorma-auton pieni kilometrivero parantaa markkinoita.
Renault Trucksin toimitusjohtaja Bruno Blin on kehottanut Euroopan ja Ison-Britannian lainsäätäjiä uudistamaan nollapäästöisten ajoneuvojen sääntelyä. Hän kertoo olevansa turhautunut.
Renault Trucks on investoinut paljon rahaa sähköajoneuvoihin. Ranskan Blainvillen tehdas oli ensimmäisiä Euroopassa, joka aloitti sähköautojen tuotannon vuonna 2019.
Renault Trucks pomo toteaa, että sähköisten kuorma-autojen sääntely on perustavanlaatuisesti puutteellinen. Sähköautoja ”työnnetään” markkinoille, markkinoilta puuttuu ”vetoa”.
– Tämä asettaa paineita autovalmistajille. Jos tuotat jotain, mitä ihmiset eivät halua ostaa, se ei toimi. On tehtävä jotain, jotta asiakkaamme ja asiakkaidemme asiakkaat ostaisivat sähköisiä kulkuvälineitä, Bruno Blin kertoo englantilaisessa Commercial Motor hyötyajoneuvojulkaisussa.
Valtaosa kuorma-autovalmistajista on kertonut, että vuonna 2030 puolet tuotannosta on nollapäästöisiä. EU vaatii, että siihen mennessä hiilidioksidipäästöjen tulee pudota 45 prosenttia. Muuten iskee ns. Vecto-sakot.
– Mahdolliset sakot ovat valtavat. En ole vain turhautunut tästä, vaan myös siitä, että tiedän, että meidän on vähennettävä hiilidioksidipäästöjä teollisuudessa. Meidän on tehtävä jotain. Se on selvää, Bruno pyörittelee.