Renault esitteli Hannoverin IAA-näyttelyssä Estafette-sähkökonseptin. Renaultin mukaan Estafette ”on kompakti mutta tilava täyssähköauto, jossa yhdistyvät Kangoo L2:n pituus, Clion ketteryys ja Trafic L1H2:n kuormakapasiteetti.
Renault Group käyttää Estafettessä uutta FlexEVan-alustaa, jonka Renault kehitti FlexE:n kanssa rakentaakseen vision huomisen unelmahyötyajoneuvosta.
- Olemme innoissamme siitä, että autamme herättämään henkiin vision, jonka Renault Group ja sen kumppanit Volvo Group ja CMA CGM Group ovat kehittäneet mullistamaan kaupunkilogistiikan - jotta toiminta olisi kestävämpää, turvallisempaa, kaupunkiystävällisempää, kuljettajaystävällisempää ja naapuriystävällisempää, kommentoi Philippe Divry, Flexis SAS:n toimitusjohtaja.
- Estafette Concept on ensimmäinen esimerkki siitä, miltä sähkökäyttöiset hyötyajoneuvot näyttävät huomenna: tarkoituksenmukaisesti suunniteltu ajettavaksi kaupungeissa, kompakti, tietokoneistettu ja rakennettu täysin kestäviä toimituspalveluita varten, Divry lisää.
1959 Estafette nykymuodossa
Alkuperäinen 1959 syntynyt Estafette oli ensimmäinen Renault-merkkinen ajoneuvo, joka sovitti koko voimansiirron, moottoriin ja vaihteistoon, eteen vapauttaakseen kaiken ohjaamon takana olevan tilan kuormalle.
Uusi Estafette-konsepti on ensimmäinen, jossa on FlexEVan-sähköalusta, joka on valmis mullistamaan hyötyajoneuvon tulevaisuuskuvan.
Sen pohjakoko (4,87 x 1,92 metriä) on samassa luokassa kuin Kangoo L2:n (4,91 x 1,86 metriä). Ne sopivat molemmat tavalliselle parkkipaikalle (alli 5 metriä pitkä), samalla kun ne ovat ketterämpiä, ja kääntöympyrän halkaisija puskurista mitattuna samanlainen kuin Cliolla (hiukan yli 10 metriä). Mutta Estafette Concept on huomattavan korkea, 2,59 metriä, joten sen ääriviivakuva on selvästi pystysuora.
Ohjaamossa on yksi istuin, jolla kuljettaja on mukavassa ja turvallisessa asennossa. Istuin pyörähtää 90 astetta, josta kuljettajan on helppo nousta ylös. Kojetaulu on täynnä tietokonetekniikkaa. Ratin takana on 7-tuumainen näyttö ja siitä oikealla12 tuuman näyttö käännettynä kuljettajaa kohti.
Liukuovi toimii sekä ohjaamon että tavaratilan ovena. Se sulkeutuu automaattisesti, kun kuljettaja palaa ohjaamoon tai poistuu ajoneuvosta, joten tavaratila on aina varmistettu. Tavaratilassa on neljä taitettavaa hyllyä, joille kuljettaja voi järjestää tavaroita selkeästi ja loogisesti.
Suora yhteys "pilveen"
Estafette Concepton suoraan yhteydessä pilveen, ja sillä on keskeinen rooli ajoneuvon toiminnan ja kustannustehokkantavuuden lisäämisessä. SDV-teknologia on erityisen hyödyllinen hyötyajoneuvoissa, koska se tarjoaa erilaisia uusia mahdollisuuksia personointiin – mikä on erittäin kysytty ammattilaisten keskuudessa. Se antaa myös lukemattomia uusia mahdollisuuksia auton, sen "isännän" ja asiakaskunnan keskinäiseen yhteydenpitoon, jolla auton käyttöteho nousee uusille ulottuvuuksille.