Sähköajoneuvotekniikkaan erikoistunut sveitsiläinen Designwerk on ensimmäisenä maailmassa tuomassa tien päälle peräti 1000 kWh:n akkuteholla vatrustetun 680 hv:n 40-tonnisen testirekkansa.
Kukaan/mikään yritys ei ole aiemmin rikkonut akkupaketillaan 1000 kWh:n rajaa. Se merkitsisi hyötyautoalalla uuden merkkipaalun saavuttamista: kauko- ja superraskaat kuljetukset eivät enää olisi vain dieselin heiniä.
Designwerkin mukaan 1000 kWh:sta olisi päivittäiskäytössä 864 kWh käytössä ja erotus jäisi akuston ikälisän varmistukseen. Esimerkiksi kokonaispainoltaan 42 tonnin rekka saavuttaiai näin 570 km:n toimintamatkan, jota kuormituksen ja reitin rasittavuuden huomioiden voisi jatkaa 640 km:iin asti.
Isolla akkukapasiteetilla sähkökuormuri kuluttaisi 52 % vähemän energiaa kuin dieselkuormuri. 120 000 ajokilometrillä vuodessa sähkökuormuri tuottaisi koko elinikänsä aikana jatkuvasti 74 % vähemmän haitallisia päästöjä kuin dieselvastaava, Designwerk toteaa.
Designwerkin ensimmäiset 1000 kWh:n 680 hv:n 40 tonnin 6x2 rekat tulevat Sveitsin teille 2023 loppupuolella. Niillä on oma 1-vaihteinen automaattivaaihteisto ilman kytkintä. Tarjolla on Mid ja High -ohjaamot.
Volvo on tehnyt yhteistyötä Designwerkin kanssa vuodesta 2021. Yrityksellä on 150 työntekijää Sveitsin Winterthurissa ja Baselissa sekä Saksan Lottstettenissä.
(VerkehrsRundschau)