Liikennevirasto varautuu talveen rautateillä suunnitelmallisella kunnossapidolla ja tekemällä tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kesken.
Talvikaudella 2018–2019 jatketaan niitä edellisten talvien aikana kehitettyjä menettelytapoja, joiden avulla rautatieliikenteen täsmällisyys paranee. Lumitöiden organisointia on parannettu vuosittain.
Suomen rataverkko on jaettu kahteentoista kunnossapitoalueeseen. Urakoitsijat laativat alueelliset lumityösuunnitelmat yhteistyössä Liikenneviraston, liikenteenohjauksen ja liikennöitsijöiden kanssa. Suunnitelmien tavoitteena on turvata mahdollisimman häiriötön junaliikenne. Lumityöt tehdään aina liikenteen aikataulut huomioiden. Myös laiturialueiden kunnossapidossa töiden ajoituksessa otetaan huomioon aikataulujen mukainen matkustajaliikenne.
Urakoitsija toteuttaa kunnossapidon sovitun palvelutason mukaisesti itse valitsemin keinoin ja resurssein. Kunnossapitosopimuksissa oleva kannustinjärjestelmä sisältää kannustimet sekä sopimussakon, jotta kunnossapidon turvallisuus, laatu ja oikea ajoitus voidaan varmistaa.
Rautatieliikenteen täsmällisyyden parantamiseksi tehdään seuraavia toimenpiteitä talvella 2018 – 2019:
- Lumityöt suunnitellaan yhteistyössä liikenteenohjauksen, viraston ja kunnossapitäjän kanssa. Eri alueilla on erilaiset tarpeet yhteistyömenettelyille, mutta esimerkiksi Etelä-Suomessa, jossa liikennemäärät ovat suurimmat, työt suunnitellaan etukäteen aina viikoksi kerrallaan. Lumityösuunnitelmat sisältävät lumityöilmoitukset, työaluerajoitukset sekä junien lähtö- ja tuloraidemuutokset.
- Kunnossapitosopimusten laadukas toteutus ja riittävä valvonta ovat keskeisiä talvikunnossapidon kehityskohteita.
- Jatketaan hyväksi havaittua käytäntöä varata osa ratapihasta lumitöitä varten paitsi öisin, myös ilta-aikaan.
- Rataverkon läheisyydessä olevan puuston raivausta jatketaan aktiivisesti.
- Vaihteisiin asennetut kiinteät lumiharjat parantavat vaihteiden toimintaa ja vähentävät lumitöiden määrää. Lumiharjoja on jo reilussa sadassa vaihteessa, ja niitä asennetaan edelleen lisää.
- Sääennusteiden luvatessa erityisen vaativia keliolosuhteita, harvennetaan junaliikennettä yhteisellä päätöksellä liikenteenohjauksen, VR:n ja Uudenmaan kunnossapitoalueella myös HSL:n kesken. Näin rataverkon häiriösietoisuus paranee ja mittavien häiriöiden mahdollisuus pienenee.
- Kunnossapitoalueella 2 (Lounaisrannikko) käynnissä olevaa kunnossapitourakan allianssimallia kehitetään edelleen ja laajennetaan myös kunnossapitoalueelle 1 (Uusimaa) kilpailutuksen kautta (alkaen 2020).
- Talvikunnossapitoa tehostetaan myös tutkimuksen keinoin. Selvityksiä on käynnissä muun muassa paineilmalaitteistosta, huurteenpoistomenetelmästä ja kitkageelin käytöstä veturin pyörien pitoa parantamassa. Digitaalisen RAIKU-sovelluksen avulla pyritään kohti aiempaa tarkempaa kunnossapidon toimenpiteiden suunnittelua ja oikea-aikaista kohdentamista eri toimijoiden kesken. Tavoitteena on saada käyttöön yhtenäinen ratojen kuntotiedon hallintajärjestelmä, jolloin myös raportointi tehdään digitaalisesti ja reaaliaikaisesti esimerkiksi älypuhelinta käyttäen.