Uusi tutkimus paljastaa: Suomen raideliikenne yhteensä (normaali ja nopea junaliikenne + raitiotie- ja metroliikenne) on vuosina 2000 - 2022 vastannut vain 6 - 8 %:sta Suomen tie-ja raidehenkilöliikenteestä. Kaikesta maamme sisäisestä tavaraliikenteestä raideteillämme kulki vain noin 4 %. Raideliikenne on raskaasti tappiollista kaikissa muodoissaan ja ilmastonmuutosta edistävien pahojen päästöjen lähde satojen vuosien kuittaantumisajalla (VM ja LVM).
Pelkästään junaraiteiden vuotuinen huolto ja ylläpito maksaa valtiolle (= veronmaksajille) n. 300 miljoona euroa vuodessa. Uusista ratainvestoinneista Orpon hallitus jakaa lisäksi Tunninjunan/Länsiradan suunnitteluun 400 miljoonaa euroa sekä Itäradan ja Tampereen lentoradan suunnitteluun 500 miljoonaa euroa. Myös VR:n liikenne rautatieverkossamme on raskaasti tappiollista ja vaatii valtio taloudellista tukea.
Autolla ja linja-autolla kulki Suomen henkilöliikenteestä vastaavasti 92 - 94 % ja tavaraliikenteestä 96 %. Autoliikenne tuotti valtiolle yli 8 000 miljoonaa euroa vuodessa ja on valtiolle merkittävä tulolähde. Tieverkon korjausvelka on noin 2 550 miljoonaa euroa ja pahassa kasvussa. Tieverkon korjauksiin Orpon hallitus on kaavaillut 250 miljoonaa vuonna 2024.