MAN - Vaihtoautot

Raskaan liikenteen talvirengasvaatimukset tulevat voimaan 2.1.2017. Jatkossa kuorma-autossa, linja-autossa ja kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilöautossa sekä sellaisessa traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, on joulu-helmikuun aikana käytettävä ajoneuvon vetävillä akseleilla talvirenkaita, joiden kulutuspinnan urasyvyys olisi vähintään 5,0 mm. Ajoneuvon ja perävaunun kaikilla muilla akseleilla olisi käytettävä renkaita, joiden urasyvyys olisi vähintään 3,0 mm. Talvirenkaiden käytön ja urasyvyyden lisäämisen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja raskaan liikenteen sujuvuutta.

Rengasalan tekinen foorumi näkee uudistuksen hyvänä suuntana ja vaatimusten olevan lähellä naapurimaiden tasoa. Foorumin puheenjohtaja Juha Mustakankaan mukaan odotuksissa oli tiukempi urasyvyysvaatimus myös ohjaavien akseleiden renkaille.

Talvikäyttöön soveltuvan renkaan tyyppihyväksyntää varten on olemassa kaksi eri kategoriaa. Perinteinen M+S-merkintä perustuu renkaan valmistajan omaan näkemykseen siitä, että rengas soveltuu talviolosuhteisiin. Uusi 3PMSF-merkintä (ns. lumihiutalesymboli) löytyy vaativiin talvikeleihin soveltuvista renkaista, jotka ovat läpäisseet E117-säännön mukaisen lumipitotestin.

Pelkkä M+S-merkintä ei Rangasalan teknisen foorumin mukaan kuitenkaan enää takaa renkaan talviominaisuuksia.

- Viime vuosina markkinoille on ilmestynyt henkilöauton renkaita, joita myydään talvirenkaina, vaikka niiden tekninen suorituskyky on kesärenkaan tasolla. Esimerkiksi Saksassa talvirenkailta vaaditaan 3PMSF-merkintä tästä talvesta alkaen. Vastaava vaatimus pitäisi pikaisesti ottaa käyttöön myös Suomessa, Mustakangas sanoo.