Rantaradan kehittäminen Karjaa-Kauklahti-hankkeeseen kuuluu useita radan korjaus- ja kehittämistoimenpiteitä, joiden tavoitteena on varmistaa junien häiriötön ja turvallinen liikennöinti.
Hankkeen rakennustyöt toteutetaan vaiheittain, ja osa rakennustöistä on käynnistetty maalis-huhtikuussa. Väyläviraston hankkeen on määrä valmistua vuoden 2028 loppuun mennessä.
Korjaustoimenpiteiden toteuttamiseen hyödynnetään kesän viiden viikon junaliikennekatkoa, jolloin rakennustöitä tehdään tiiviisti myös Espoon kaupunkirata-hankkeessa.
Hankkeen korjaustoimenpiteisiin kuuluu muun muassa Jeppaksen alikäytävän ja radan stabiliteetin parantaminen, jossa rakennetaan uusi jalankulun ja pyöräilyn väylä. Samalla Jeppaksen tasoristeys poistetaan ja tilalle rakennetaan korvaavat kulkuyhteydet. Rakentamistyöt aloitettiin maaliskuussa 2025 ja ne valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Pääurakoitsijana urakassa toimii YIT Infra Oy.
Hankkeessa korjataan myös nykyiset Lillgårdin ja Riddarbackenin huonokuntoiset tunnelit. Tunneleiden eristeiden korjaus aloitettiin huhtikuussa 2025 ja töiden on määrä valmistua vuoden 2025 aikana. Pääurakoitsijana tunneleiden korjauksessa toimii GRK Suomi Oy.
Toukokuussa päästään aloittamaan myös ensimmäisen vaiheen rakennustyöt Inkoo-Karjaa-rataosan stabiliteetin parantamiseksi. Urakan ensimmäisen vaiheen toteuttaa Kreate Oy.
Inkoon syväsataman pistoraiteen esiselvityksessä tarkastellaan uutta ratayhteyttä maakuntakaavan yhteystarpeen mukaisesti Inkoon syväsatamaan. Esiselvitystyöt Inkoon aseman kävelyn ja pyöräilyn väylästä sekä Inkoon syväsataman pistoraiteesta käynnistetään myös vuoden 2025 aikana. Hankkeen kustannusarvio on 80 miljoonaa euroa.