Suurieleisesti perustettu pariisilainen sähkökimppa-autojärjestelmä Autolib' on tiensä päässä. Sen liiketoiminnan harjoittajalle Bollore'lle ei enää myönnetty 233 miljoonan euron tappiotakuuita. Autolib' perustettiin suurin toivein vuonna 2011 Pariisin miljoonakaupungin kärsiessä pahoin moottoriajoneuvojen pakokaasupäästöistä ja liikennekaaoksesta.
Autolib'in 4000 pientä harmaata sähköautoa tarjoutui 1100 kadunvarsiasemalla käytettäviksi ja asemille palautettaviksi. Käyttöjärjestelmä kirjasi kuitenkin pian tappiolukuja ja lisäksi tyytymättömyys autojen kuntoon lisääntyi. Taloudellisen kriisin kärjistyessä osapuolet valmistautuvat nyt toiminnan lakkauttamiseen.
Toinenkin ympäristöystävällisen liikkumisen projekti on Pariisissa ajautunut kriisiin: vuonna 2007 aloittanut kaupunkipyöräjärjestelmä Velib. Alku yli 1200 kaupunkipyörien vuokrausasemalla ennusti suurmenestystä. Pyörien kuluessa ja vanhetessa yleislulut ovat kasvaneet ja liiketoiminnan harjoittaja on vaihtunut, pyörät ja vuokrausasemat ovat vaihtuneet. Uusin toiminnan harjoittaja on jäänyt jälkeen aikataulusuunnitelmista minkä lisäksi tekniset ongelmat ovat kasvamistaan kasvaneet. Tuoreimmat tilastot osoittavat Velib'in päivittäisten käyttömäärien pudonneen 5000 ja 20 000 väliin oltuaan aiemmin yli 100 000 päivässä.
(Vogel)
(Myös muissa suurkaupungeissa Ranskassa kaupunkipyörien kasvaneet kustannukset ovat joutuneet kovan arvostelun kohteiksi. Toim.huom.)