Vuoden 2025 loppuun mennessä Genovassa on käytössä 94 Rampini-sähköautoa. Tällä hetkellä liikenteessä olevien 49 sähköbussin rinnalle tulee vielä 45 uutta Eltron-tyyppistä yksikköä, mikä vahvistaa Genovan joukkoliikennettä ja tekee siitä entistä kestävämpää: tästä tulee varmasti Euroopan suurin Rampinin laivasto (valmistaja toimii seitsemässä maassa).
Caterina Rampini, Rampinin varapuheenjohtaja ja toimitusjohtaja, ilmoitti Genovan Smart Week -aloitteen aikana tästä tärkeästä sopimuksesta.
Kaikki Genovan liikenteessä olevat Rampinin bussit ovat noin kahdeksan metriä pitkiä, vain 2,2 metriä leveitä ja ne palvelevat sekä kaupunki- että esikaupunkialueita, kuten Rapallo – Santa Margherita – Portofino -reittiä. Uusin AMT:lle toimitettu e-bussi on Rampini Eltron -malli, ainoa kahdeksanmetrinen sähköinen "made in Italy", joka toimitetaan kolmiovisena versiona ja joka pystyy kuljettamaan jopa 48 matkustajaa.
Tehoa tuottaa 218 kW:n sähkömoottori, jota "syötetään" 280 kWh:lla.
Eltron edustaa E80-mallin kehitystä. Rampini Eltronissa on yli 40 prosenttia enemmän asennettua energiaa kuin edellisessä, vain viiden vuoden takaisessa versiossa, mikä on mahdollistanut kantaman lisäämisen entisestään ilman, että sen kantavuus on heikentynyt matkustajamäärän suhteen. Uudet akut takaavat myös pienemmän ominaiskulutuksen noin 25 %, mikä on E-SORT 1:n (Standardised On-Road Test cycles) sertifioima luku. Siinä on uusimman sukupolven sisäänrakennettu elektroniikka sekä MirrorCam.
Rampinin rooli kehityksessä
Rampinilla oli johtava rooli 2019 tehdyissä Manginin varikon päivitystöissä, kun varikolle rakennettiin uusi sähkönjakelujärjestelmä sekä kaksi uutta muuntajaa, jotka nostivat käytettävissä olevan tehon 0,2 MW:sta yhteen.
AMT Genoan lisätoimet ovat nostaneet varikolla nykyisen tehon 2 MW:iin ja 3 MW:iin, jotta voidaan täyttää tulevaisuuden lataustarpeet jopa 60 e-bussille koko varikolla.
Latausinfrastruktuuria on myös rakennettu yhteensä 55:lle sähköbussille Corniglianon varikolla, ja niissä on omaksuttu innovatiivinen "tilaa säästävä" lähestymistapa maa-alueille käyttämällä erityisiä telineitä (yläpuolella oleva metallirakenne, jossa on tasavirtalähdekaapelin siirtotoiminto ja pituus jopa 200 m) sijoitettuna noin 6 metrin korkeuteen. Jo asennetun varikkon kokonaisteho on 6 MW.
"Yrityksellämme on pitkäaikainen yhteistyö AMT Genoan kanssa, joka alkoi vuonna 2014 ja tällä hetkellä käytössä on 49 Rampini-e-bussia, joista tulee lähitulevaisuudessa yli 90", Caterina Rampini sanoi. Olemme myös muuntaneet kaksi varikkoa Genovassa, Manginissa ja Corniglianossa, kahdessa integroidussa projektissa varmistaaksemme koko järjestelmän tehokkuuden ja vaikuttavuuden, mikä edustaa nollapäästöjen saavuttamiseen tarvittavia reunaehtoja. Tavoitteen saavuttaminen tekee Genovasta kansallisen kestävän kehityksen mallin ja osoittaa kykymme tarjota täysin päästötön liikkuvuusjärjestelmä. Alun perin vain omiin e-busseihimme suunniteltu lataustekniikka palvelee nykyään AMT:n tekemien laajennusten kautta muidenkin merkkien erikokoisia sähköbusseja. AMT Genoan kanssa jaamme samat kestävän kehityksen ja innovaation arvot. Olemme ylpeitä, että saamme olla heidän teollinen kumppaninsa."