Verston Eesti OÜ:n operoimalla Rail Baltica -ratatyömaalla työskentelee tällä hetkellä neljä kaivinkonetta, joissa käytetään suomalaisen Novatron Oy:n Xsite PRO 3D -koneohjausjärjestelmää.
Syyskuussa 2024 Verston Eesti OÜ, Verston Groupin tytäryhtio Virossa ja Euroopan johtava kestävän infrastruktuurin rakennus- ja kunnossapitoalan toimija, voitti neljännen tarjouskilpailun Rail Baltican osuudesta – tällä kertaa Soodevanhen ja Kangrun välisestä reitistä Raahen kunnassa. Voittava tarjous oli yhteinen insinööritoimisto Järelpinge Inseneribüroo OÜ:n kanssa.
Rataosuus on rakentamisen kannalta yksi ainutlaatuisimmista osuuksista – ainoa, jolla juna kulkee 55-75 metriä leveässä kaivannossa ja jopa 10 metriä maanpinnan alapuolella yhteensä viiden kilometrin matkan. Kaivanto muistuttaa Lasnamäen kanavaa, ja radan molemmin puolin kohoavat luonnon kalkkikiviseinämät. Rata kulkee myös Põrguväljan tien alitse, jonne Verston rakensi jo marraskuussa tekniset järjestelmät ja maasillan.
Kyseisen Rail Baltica -rataosuuden toteuttaminen edellyttää erittäin tiivistä yhteistyötä kaikkien hankkeen osapuolten välillä.
Nykyaikainen tapa toimia infrastruktuurihankkeessa on avoin rakennustietomallinnus (openBIM). Se sisältää avoimet standardit ja työnkulun, jonka avulla luodaan ja hallinnoidaan kaikkia rakennushankkeeseen liittyviä tietoja.
Täysin digitalisoidussa mallipohjaisessa rakentamisessa työtä voivat tehdä yhdessä reaaliaikaisesti infrasuunnittelija, työkoneenkuljettaja, työmaapäällikkö ja projektinjohto. Tämä edellyttää openBIM:n, 3D-koneohjausjärjestelmän ja pilvipalvelun käyttöä.