MAN - Vaihtoautot

Kalevi Kämäräinen on esittänyt kirjallisesti kovan vastalauseensa EU-komission presidentti Ursula von der Leyen'lle ja kuljetuskomissaari Adina Valean'lle Länsiradan petollisesta rakennussunnitelmasta ja tappiollisesta hyötysuhdeluvusta EU-tukien mahdollisena saajana.

Nurmeksessa asuva varatuomari Kalevi Kämäräinen tunnetaan intohimoisena järkevien henkilöjunayhteyksien puolustajana ja raideliikennettä edistävän Raideryhmä -nimisen vapaamuotoisen yhteisön aktiivisena toimijana.

Kämäräisen vastalause von der Leyenille ja Valeanille on julkaistu Uuden Suomen nettisivulla 14.2.2024.

Kalevi Kämäräinen toteaa (lyhennetysti) kirjelmässään, että Turun Tunninjunana Suomessa tunnettu uusi Helsinki-Turku junayhteys on nopeimmillaan 78 minuuttia kestävänä harhaanjohtava. Totuuden pimittämiseksi rataprojektin nimi lieneekin muutettu Länsiradaksi.

Toiseksi sen hyöty/kustannus suhde on enintään 0,44. Rataa ajavista pääministeri Orpo ja valtiovarainministeri Purra liittyvät rataprojektiin oman äänestäjäedun saajina, vaikka kumpikin saarnaavat terveen taloudenpidon puolesta. Samalla valtiontalous kokee rajua taantumaa.

Länsirataa ajetaan nyt läpi rahoittamalla kahta alkuosaa: Turku-Kupittaa välin lisärakentamista sekä "ei-mihinkään" johtavaa Espoo-Hista väliä. Näin halutaan luoda välttämättömäksi jatkossa toteuttaa puuttuva keskiväli.

"Haluaako EU-komissio näin toimia avunantajana (accomplice=rikostoverina. Toim.huom.) petollisessa julkisessa taloudenpidossa, sitä ihmettelen. EU-rahoitus Länsiradalle yksinkertaisesti johtaa siihen", Kämäräinen päättää kirjelmänsä EU:n von der Leyenille ja Valeanille.

(Edellä oleva on tiivistelmä Kalevi Kämäräisen alkuperäisestä tekstistä EU:lle. Toim.huom.)