Göteborgin sataman volyymit kasvavat ja se vahvistaa asemaansa Ruotsin teollisuuden pääsyn takaajana koko maailmaan – tämä näkyy sataman vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon raportoiduissa volyymeissa. Ja huolimatta varoituksista uhkaavasta taantumasta, Göteborgin satamaviranomaisen toimitusjohtaja Elvir Dzanic uskoo teollisuuden kasvun jatkuvan ensi vuonna.
Valtaosa Ruotsin ulkomaankaupasta tapahtuu meritse. Euroopan ulkopuolisten maiden kanssa käytävässä kaupassa yleisin tapa on kuljettaa rahtia konttialuksilla. Göteborgin satamassa, joka on Skandinavian suurin satama, käsiteltiin 433 000 kahdenkymmenen jalan konttia (TEU) vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Tämä on 5 % enemmän kuin vuoden 2021 vastaavaan aikaan. Satama kasvattaa markkinaosuuttaan myös Ruotsissa. Sataman osuus Ruotsin konttimarkkinoista on tällä hetkellä 52 %, kun se viime vuoden alussa oli 48 %.
Lautta- ja risteilysegmentit kasvavat dramaattisesti, kun ihmiset jatkavat matkustamista rajoitusten keventyessä. Lauttamatkustajien määrä kasvoi 197 % vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla, kun taas risteilyalusten käynnit kasvoivat kuudesta 25:een samana aikana. Sataman Euroopan sisäinen ro-ro-liikenne – joka kuljettaa rahtia maanteitse Iso-Britanniaan, Tanskaan, Saksaan, Puolaan, Norjaan ja Belgian Keski-Euroopan solmukohtiin Gentissä ja Zeebruggessa Belgiassa – kasvoi 3 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla. vuonna lastattiin tai purettiin 295 000 ro-ro-yksikköä. Autoteollisuus kamppailee edelleen komponenttipulan ja toimitusongelmien kanssa. Tämä näkyy muun muassa EU:ssa rekisteröityjen uusien autojen määrän laskuna, joka laski 14 % vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Göteborgin satama on Ruotsin suurin autosatama ja käsitteli 122 000 ajoneuvoa samalla ajanjaksolla, joka sekin on 14 prosentin pudotus. Energiatuotteiden virta Sataman kautta kasvoi 10 % vuoden 2022 ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Ennen kaikkea jalostamot ovat lisänneet tuotantoaan, vaikka raakaöljyn varastointi on vakaalla tasolla.