Hybrid Air Vehicles (HAV) on pyrkinyt käyttämään suunniteltua Airlander 10 -ilmalaivaa vähähiiliseen kuljetukseen Pohjois-Skotlannin syrjäisille yhteisöille. Tällä viikolla brittiläinen yritys julkaisi raportin, jossa esitetään suunniteltu käyttötapa ajoneuvolle, joka kuljettaa enintään 100 matkustajaa tai 10 tonnia rahtia käyttäen pieniä lentokenttiä minimaalisella infrastruktuurilla.
Raportti perustuu tutkimukseen, joka on osittain valtion rahoittama Ison-Britannian tutkimus- ja innovaatioviraston kautta osana Sustainable Aviation Test Environment -projektia, jossa HAV on yhteistyökumppani. Harjoitusta tukivat myös Highlands and Islands Airports, Orkney Islands Council, Highlands and Islands Transport Partnership, alueellinen lentoyhtiö Loganair, Highland and Islands Enterprise ja infrastruktuurikonsultointiryhmä Aecom.
Suuri osa Airlanderin odotetusta nostosta tulee sen heliumilla täytetystä rungosta, joka valmistajan mukaan vähentää merkittävästi polttoaineen kulumista, joka tarvitaan sen pitämiseen ilmassa. Aluksi propulsiojärjestelmä perustuu neljään polttomoottoriin, ja HAV pyrkii korvaamaan ne vuoteen 2030 mennessä vety-sähkövoimansiirrolla yhden megawatin moottoreilla. Yhtiö työskentelee Collins Aerospacen ja Nottinghamin yliopiston kanssa vetypolttokennojen suunnitelmissa.
HAV:n mukaan Airlanderin turbiinikäyttöinen versio voisi vähentää hiilidioksidipäästöjä 75 prosenttia nykyiseen suihkukoneeseen verrattuna. Sähkökäyttöiseen propulsioon siirtyminen voisi nostaa tämän luvun 90 prosenttiin, vaikkakin standardimatkan huomattava pieneneminen jopa 7 400 kilometriin (hyötykuormasta riippuen) lentäen noin 145 km/h. HAV:lla on pidemmän aikavälin suunnitelmia suuremmasta Airlander 50 -mallista, joka voisi kuljettaa 200 matkustajaa tai 50 tonnia rahtia 8 500 kilometriin asti, vaikka useimpien kaupallisten palveluiden odotetaan olevan paljon lyhyempiä kummallakin versiolla.
Kesäkuussa 2022 espanjalainen alueellinen lentoyhtiö Air Nostrum tilasi 10 Airlanderia. Alun perin Yhdistyneen kuningaskunnan siviili-ilmailuviranomaisen myöntämän tyyppihyväksynnän mukaisesti se odottaa saavansa nämä toimitukset vuonna 2027, ja HAV suunnittelee rakentavansa ne uuteen tehtaaseen lähellä Doncasteria Etelä-Yorkshiressä, johon se on saanut paikallishallinnon rahoitusta.
HAV suoritti ensimmäisen koelennon Airlander-teknologian demonstraattorilla vuonna 2017 ja on sen jälkeen suorittanut lisää lento- ja maatestejä. Yhtiön mukaan se on "nyt kaupallistamispisteessä", ja samalla kun se hakee lisätilauksia, se pyrkii valmistamaan ilmalaivaa aluksi 10 kappaletta vuodessa vuodesta 2026 alkaen, ja lisärahoitusta tarvitaan valmistuksen käynnistämiseen. myöhempi tuotanto 24 yksikköä vuodessa.
Raportissa tutkittiin Airlanderin toiminnan aloittamista kuudessa paikassa Skotlannissa: Kirkwallissa, Papa Westrayssa, Stornowayssa, Barrassa, Invernessissä, Sumburghissa ja Scapa Bayssä. Se päätteli, että näiden lentokenttien parantamiseen tarvittaisiin alle 2,3 miljoonaa euroa.
HAV:n ja sen kumppaneiden mukaan Airlanderin käyttöönotto rahti- ja logistiikkapalveluissa voisi lisätä kapasiteettia Highlands and Islands -alueelle ja sieltä lähteviin toimituksiin jopa 79 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, mikä merkitsee 43 800 lisätonnia vuodessa. He päättelivät, että tämä vauhdittaisi paikallista taloutta ja palveluita siirtämällä tavaroita oikea-aikaisemmin ja kustannustehokkaammin ja edistäisi samalla Skotlannin hallituksen tavoitetta saavuttaa alueellinen lentoliikenne ilman hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2040 mennessä.
Syyskuussa HAV allekirjoitti aiesopimuksen BAE Systemsin kanssa selvittääkseen Airlanderin käyttötapauksia puolustus- ja turvallisuustehtävissä. Näitä voivat olla valvonta- ja tiedustelulennot.