Wabco ja Sioen Industries ovat kehittäneet perävaunun rahdin varkauksia vähentävää tekniikkaa. Menetelmässä antureita lisätään esim. puoliperävaunun kapelliin ja varkausyrityksen tapahtuessa välitetään hälytystieto internetin kautta mihin tahansa paikkaan maapallolla. Hälytystiedon välittämiseen käytetään ajoneuvon kuljetuskaluston seurantajärjestelmää eli fleet managementia. Valmistajayritykset kutsuvat uutuutta nimellä Detector eli suomeksi tarkkailija.
Rahtiin kohdistuvat varkaudet ovat Euroopassa yleinen ongelma. Tutkimus- ja auditointiyrityksen BSI Supply Chain Services and Solutions mukaan Euroopassa 86 % kuorma-autoihin kohdistuvissa varkauksissa teko kohdistuu rahtiin. Hyödykkeiden menettämisen lisäksi varkaudet mm. heikentävät toimitusketjun luotettavuutta.
Detector pohjautuu Sioenin jo tunnettuun Dynatex Protector -tekniikkaan. Siinä monikerroksiseen kapelliin sisältyy sähköä johtavia kerroksia. Kapellitekstiiliä voidaan käyttää myös turvaamaan ovien lukitusta.
Wabcon osuutta on kytkeä Dynatex Protectoriin sähkönsyöttö ja signaalitiet perävaunun kuntoa seuraavaan järjestelmäänsä nimeltään TX-Trailerguard.
Toiminta
Järjestelmä antaa hälytyksen, kun kapellia vartioivat suojaominaisuudet havaitsevat kapelliin kohdistuvan murtoyrityksen. Kuljettajalle annetaan tieto murtoyrityksestä joko äänellä tai merkkivalolla. Hälytys myös lähetetään kuljetusyrityksen varikolle käyttäen Wabcon TX-Connect-kommunikointijärjestelmää.
Edellä kuvattuun varkaudenestojärjestelmään voidaan liittää Wabcon OptiLock, joka on langaton ovien kauko-ohjattu lukko. OptiLockin kaksisuuntainen tiedonsiirtokanava mahdollistaa ajantasaisen perävaunujen valvonnan ja kulunvalvonnan.
Detector on selviytynyt laajoista kenttäkokeista mm. Belgiassa Soncotran tuhansia perävaunuja käsittävässä laivastossa.
Pari sanaa suomen ja englannin termeistä
Wabcon ja Sioenin Detector on yksi sovellus laitteista ja järjestelmistä, jotka osaavat vähintään lähettää dataa internettiin ja usein myös vastaanottaa sitä. Englanniksi tällaista tekniikkaa kutsutaan yleisnimellä connected technology. Termipankki kääntää esim. englannin connected vehiclen suomen termiksi verkottunut ajoneuvo. Verkon muodostavat useat tietoa lähettävät ja vastaanottavat enemmän tai vähemmän älykkäät anturit, laitteet ja järjestelmät.
Internetin asemesta voidaan puhua koreammalta kuulostavasta pilvipalvelusta.
(SA)